بیت کوین

قیمت لحظه ای و آنی بیت کوین

بیت کوین

قیمت لحظه ای و آنی بیت کوین

۳۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لایت کوین (Litecoin)

لایت کوین (Litecoin)
ارز رمزنگاری شده لایت کوین در سال ۲۰۱۱ معرفی گردید . بر خلاف بیت کوین که شخصیت مجهول ساتوشی ناکاماتو به عنوان سازنده ان مطرح است، لایتکوین توسط چارلی لی ساخته گردیده است . لایت کوین که با نماد اختصاصی (LTC) نمایش داده می شود بین ده ارز مطرح بازار ارز دیجیتال قرار دارد .

لایت کوین همانند بیت کوین به صورت متن باز open source ساخته شده است . این کوین از طریق رمزنگاری و فرایند اثبات کار که به ان استخراج می گویند حفظ می گردد . ماینرها و استخراج کنندگان می توانند با قرار دادن سیستم های خود در شبکه بلاک چین و قدرت پردازش اطلاعات به امنیت و گسترش شبکه لایت کوین و تراکنش های ان کمک کنند و در مقابل ان پاداش دریافت کنند .

تفاوت این کوین با بیت کوین در تعداد کوین های ان هست . بیت کوین ۲۱ میلیون کوین و لایتکوین ۸۴ میلیون کوین دارد و سرعت تراکنش های ان چهار برابر بیت کوین است . بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می کند اما لایت کوین از الگوریتمی به نام Scrypt بهره می برد . سرعت استخراج بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک سکه می باشد ولی در این کوین هر ۲٫۵ دقیقه یک سکه استخراج می شود . همین امر سبب تفاوت سرعت عمل بین آن ها می شود که ناشی از تفاوت الگوریتم های آن هاست .

با نگاهی به لوگو لایتکوین این فلسفه تداعی می شود که بیت کوین نقش طلا (gold) را دارد و لایتکوین نقش نقره (silver) را در کریپتو کارنسی ایفا می کند.

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

خرید بیت‌کوین حتی به‌ مقدار کم به ۴‌دلیل بر همگان واجب است
خرید بیت‌کوین حتی به‌ مقدار کم به 4‌دلیل بر همگان واجب است
خرید بیت‌کوین حتی به مقدار کم به ۴ دلیل بر همگان واجب است

بیش از یک دهه از خلق و عرضه بیت‌کوین، اولین پول مبتنی بر اعتماد جهانی میگذرد. حال بیایید به چند دلیل که چرا خرید بیت‌کوین و حتی یک بخش کوچک از آن میتواند ایده‌ای خوب تلقی شود، نگاهی بیندازیم.

۱‌- بیت‌کوین کاملاً منحصر بفرد است
ده سال پیش، ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیتکوین، توضیح داد که چرا بیتکوین متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال می‌باشد که پیش از این وجود داشت.

چیزی که بیتکوین را واقعاً انقلابی کرده این است که به اعتماد تکیه ندارد. علاوه‌ بر این، نرم‌افزار غیرمتمرکز آن، این ارز دیجیتال را در برابر حملات مقاوم می‌سازد. به خصوص اگر این شبکه به اندازه کافی بزرگ شود.

خالق اسرارآمیز بیتکوین پیش‌بینی کرد که اگر مردم ارزش‌گذاری بیتکوین را بر اساس محدود بودن، کارآیی و اعتماد بنفس مدنظر قراردهند آنگاه قیمت به نهایت اوج خود خواهد رسید.

ناکاموتو یک هفته پس از راه‌اندازی بیتکوین در ایمیلی توضیح داد:

می‌دانید، من فکر می‌کنم افراد بسیار بیشتری در دهه ۹۰ علاقمند به چنین پدیده‌ای بودند، اما بعد از بیش از یک دهه از عدم موفقیت سیستم‌های مبتنی‌براعتماد به نهاد ثالث (Digicash و غیره)، مردم بیتکوین را به‌عنوان یک انگیزه گمشده می‌بینند. امیدوارم که مردم بتوانند این تمایز را ایجاد‌کنند چنانکه این اولین‌باری است که من می‌دانم ما در تلاشیم یک سیستم مبتنی بر عدم اعتماد [متمرکز] را امتحان می‌کنیم. بله، این همان ویژگی اصلی بود که بطور بی‌سابقه‌ای مرا به خود جلب کرد. ترفند واقعی این خواهد بود که مردم به ارزش آفرینی بیتکوین‌ها وادار شوند.

امروزه بیتکوین یک نمایش بی‌سابقه ۹۹/۹۸ درصدی از زمان بهینه‌سازی را به منصه‌ظهور گذاشته‌است. در همین راستا و بدون تکیه بر هیچ نهاد ثالثی، هر ۱۰ دقیقه و با شکل‌گیری یک بلاک جدید این شبکه همچنان بالا نگهداشته میشود.

در واقع، امروز چیزی که در مورد بیتکوین کمتر قابل پیش‌بینی است، موضوع قیمت است. با وجود عرضه ۲۱ میلیونی تدوین‌شده برای بیتکوین، نوسان قیمت به دلیل ایجاد بیت‌کوین جدید قابل پیش‌بینی نیست و از عرضه و تقاضا پیروی نمی کند. دارایی دیجیتالی که بر خلاف سایر دارایی‌های موجود تا به حال امکان دوبار خرج شدن برای آن وجود ندارد.

خرید بیت‌کوین حتی به‌ مقدار کم به 4‌دلیل بر همگان واجب است

 

۲-بیت‌کوین به بقایش ادامه داد
بیتکوین امروزه بیش از هر زمان دیگر با امکان دستاوردهای تصاعدی در بخش توان محاسباتی، امنیت و کاربرد ظاهر شده‌است. به‌واقع بعیدترین نکته این بود که بیت‌کوین ارزش کمی بیش از صفر حاصل کند و بزرگترین نقطه عطف آن میتوانست کسب ارزشی معادل یک سنت و یا برابری با دلار طی دو سال قلمداد گردد، این خطرناکترین دوره برای بیتکوین بود که در واقع میتوانست آن را “مرده” به‌شمار آورد.

امروزه میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان در مورد قیمت بیت‌کوین گمانه‌زنی میکنند، زیرا در سال های اخیر ارزش بیت‌کوین از صفر به ۲۰،۰۰۰ دلار افزایش داشته است.

در همان زمان نوسان قیمت، استفاده از بیتکوین برای انواع فعالیت‌های اقتصادی که به‌طور متوسط به بیش از ۳۵۰،۰۰۰ تراکنش روزانه می‌رسد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزاران تاجر و برخی از شرکت‌های مشهور، امروزه بیتکوین را به‌عنوان نهاده‌ای مالی می‌پذیرند.

ناکاموتو ادامه می‌دهد:

اگر ۱۰ سال بعد، ما از ارز الکترونیکی استفاده نکنیم متعجب خواهم شد، درحال‌حاضر راهی برای انجام این کار یافته‌ایم که بگونه‌ای اجتناب‌ناپزیر هرگز خاموش نخواهد شد، وقتیکه نهاد ثالث مورد اعتماد به پایان کارش برسد.

برنامه‌های کاربردی در حال ساخت و توسعه نظیر شبکه لایتنینگ به پرداخت آنی و کارمزد نزدیک صفر خواهد انجامید. ناکاموتو افزود برنامه‌های کاربردی فراوانی وجود خواهد داشت تا بتوان بدون زحمت و با پرداخت تنها چند سنت به یک وبسایت، به راحتی و به مثابه انداختن سکه جهت استفاده از ماشین‌های خودکار فروش خوراکی از بیتکوین بهره برد. اپ Lightning Spin یکی از نمونه‌هایی است که ساتوشی ناکاموتو پیشتر آن را پیش‌بینی کرده بود.

خرید بیت‌کوین حتی به‌ مقدار کم به 4‌دلیل بر همگان واجب است

 

۳- دیجیتال کمیاب، پتانسیل محدود
بیتکوین برخلاف دلار و دیگر واحدهای پول فیات، به‌طور دیجیتالی کمیاب است. عرضه آن محدود به ۲۱ میلیون واحد است که درحال‌حاضر ۱۷.۶ میلیون عدد از آن استخراج شده‌‌است.

بنابراین، قیمت آن می‌تواند به میزان قابل توجهی رشد کند چرا که تنها چند میلیون نفر از نزدیک به ۸ میلیارد نفر، امروزه بیتکوین را حفظ می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، هنوز زود است، و اگر بیتکوین به مسیرش ادامه دهد، حجم بازار رمزارزها می‌تواند به تریلیون تبدیل شود.

 

۴- نقش راهبردی بیت‌کوین
با گذشت هر روز ، اثر شبکه بیت‌کوین و نقش راهبردی آن نیز آشکار و آشکارتر می‌شود. این موضوع را هم اکنون می‌توان در پیروی بیشتر آلتکوین‌ها از حرکت قیمت بیتکوین مشاهده کرد. این مساله میتواند نشانه‌ای واضح از تبدیل بیتکوین به شاخص محوری برای سایر رمزارزها تلقی‌گردد.

با گذشت زمان، استفاده بیتکوین برای مردم بسیار طبیعی خواهد بود. این شامل تراکنش‌های روزمره و پس‌انداز دارایی می‌شود، درست مانند برنامه‌های ارسال ایمیل و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است که امروزه در دسترس همگان قراردارد.

اعتماد به بانک‌ها، دولت‌ها و دیگر طرف‌های ثالث برای ذخیره پول و اطلاعات خصوصی، عملی قدیمی و بیهوده به‌نظر می‌رسد. خوشبختانه، بیتکوین تابه‌حال آسیب‌پذیرترین دوره خود را طی کرده‌است و به طرز معجزه آسایی به ثباتی نسبی رسیده است.

در حقیقت، ممکن است به نوعی نقطه اوج گذشته از دست رفته باشد. بنابراین، ممکن است ایده خوبی باشد که هم اکنون حتی میزان کمی بیت‌کوین  برای خود بخریم. به بیان دیگر خرید بیت‌کوین حتی به مقدار کم بر همگان واجب است.

نظر شما در مورد خرید بیت‌کوین و استفاده از این رمزارز چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

قیمت بیت کوین زیر ۱۰,۰۰۰ دلار!    
مرداد ۲۴, ۱۳۹۸/۰ نظرها/در اخبار, اخبار بیت کوین /توسط طهمورث
ارز دیجیتال بیت کوین که در ماه جاری برای چند بار موفق به شکست سطح ۱۲,۰۰۰ دلار شده بود، این بار به محدوده زیر ۱۰,۰۰۰ دلار رسید. بزرگترین ارز دیجیتال دنیا آخرین بار در تاریخ ۳۱ جولای ( ۹ مرداد ) به محدوده زیر ۱۰,۰۰۰ دلار رسیده بود.

چندی پیش با توجه به شرایط تجاری میان آمریکا و چین و تنش‌های سیاسی بین  این دو ابر قدرت، تحلیل گران بسیاری روند قیمت این ارز دیجیتال را صعودی پیش بینی کرده و درباره تداوم موفقیت‌های ارز دیجیتال بیت کوین اظهار خوش بینی کرده بودند. در همین راستا مایک نواگریتز، مدیر عامل دیجیتال گلکسی در تاریخ ۵ آگوست ( ۱۴ مرداد ) عنوان کرد:

کاهش قیمت یوان چین، بی ثباتی این ارز و همچنین جنگ داخلی هنگ کنگ می‌تواند از عوامل تاثیر گذار در  رالی افزایش قیمت بیت کوین باشد.

نیکلاس کولاس یکی از بنیانگذاران موسسه تحقیقاتی Data Trek هم اخیرا اعلام کرده است سرمایه گذاران بسیاری در هنگ کنگ و آرژانتین از ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان یک دارایی ایمن استفاده می‌کنند. همچنین مدیر اجرایی سابق دویچه بانک ( Deutsche Bank ) که یک شرکت خدمات مالی و بانکداری آلمانی و چند ملیتی است، طی یک مقاله نوشت: ارز دیجیتال بیت کوین یک شاخص برتر در تنش‌های جفرافیایی پنهان است.

در حال حاضر سرمایه گذاران ارز دیجیتال بیت کوین به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول که دیدگاه کاملا خرسی دارند، معتقدند قیمت این ارز دیجیتال به سطوح ۸,۵۰۰ تا ۷,۵۰۰ دلار خواهد رسید. این در حالی است که سرمایه گذاران میانه رو معتقدند قیمت بیت کوین قبل از هالوینگ خود در تاریخ ۲۰۲۰ بین سطوح ۹,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ دلار معامله خواهد شد.

با این حال گاوها همچنان به ادامه روند صعودی ارز دیجیتال بیت کوین امیدوار هستند و بر این باورند قیمت بیت کوین در یک ماه آینده به قیمت ۲۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید.

تگ ها : آینده بیت کوین, اخبار تحلیل قیمت, ارزهای دیجیتال, افزیش قیمت بیت کوین, Bearish, بازار خرسی, قیمت لحظه ای, کاهش قیمت بیت کوین

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال – 18 آگوست، 27 مرداد
در: 18 آگوست 2019در: تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال چاپ ایمیل
به گفته‌ی بانک Deutsche، در حال حاضر میزان بدهی جهانی با بازده منفی به ۱۵ تریلیون دلار رسیده است.

اگرچه در ایالات متحده بازده هنوز هم به رنگ سبز است، اما رئیس‌جمهور آن دونالد ترامپ، بانک مرکزی فدرال رزرو را تحت فشار قرار داد تا میزان نرخ‌ها را به شدت کاهش دهد.

اگر آمریکا نیز به گروه بازده‌های منفی بپیوندد به احتمال زیاد شاهد افزایش قیمت در کریپتوکارنسی‌ها خواهیم بود.

Brian Armstrong (مدیرعامل شرکت Coinbase) بیان کرد که سرمایه‌گذاران سازمانی علاقه زیادی به فضای کریپتوکارنسی‌ها دارند و به گفته او، هر هفته ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار در این زمینه سپرده‌گذاری می‌شود.

این تنها قسمت بسیار کوچکی از پول بخش سازمانی است، اما اگر مسائل ژئوپلتیک جهانی و جنگ‌های ارزی تشدید شوند، انتظار داریم جریان ورودی بیشتری به این حوزه وارد شود.

Tom Lee (موسس شرکت Fundstrat Global Advisors) معتقد است که بیت‌کوین (BTC) در حال حاضر در دوره‌ای ایستا قرار دارد که بطور بالقوه می‌تواند تا پایان سال ۲۰۱۹ اوج قیمتی جدید خود را رقم بزند.

ماهیت ناهمبسته‌ی بیت‌کوین نسبت به سهام و اوراق‌قرضه، برای هر کسی که قصد دارد ریسک پورتفولیوی خود را پوشش دهد، گزینه‌ای جذاب است.

توجه: هر هفته 2 تا 3 بار تحلیل‌ تکنیکال 10 ارز دیجیتال برتر در بورسینس ترجمه و منتشر می‌شود. جدیدترین تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال را در این دسته بخوانید.

راهنمای سایت‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال:

روش خرید و فروش ارز دیجیتال در Binance
آموزش پلتفرم معاملاتی Coinex
معرفی و آموزش پلتفرم Cobinhood
آموزش مقدماتی معامله‌گری در بازارها
بنابراین، آیا معامله‌گران باید در افت فعلی خرید خود را انجام دهند و یا اینکه قیمت‌ها در طی چند روز آتی سقوط بیشتری خواهند داشت؟

تحلیل تکنیکال جفت ارز BTC/USD :
بیت‌کوین (BTC) در تاریخ 15 آگوست از قیمت 9,517.57 دلار بازگشت که این نشانه‌ای مثبت محسوب می‌شود.

این نشان می‌دهد که گاوها علاقه‌مند به خرید در کف‌های قیمتی نزدیک به سطوح حمایتی قدرتمند هستند.

در حالی که انتظار می‌رود گاوهای تهاجمی (معامله‌گران کوتاه‌مدت) در اولین کف قیمتی خرید خود را انجام دهند، جالب است که ببینیم آیا این بازگشت مقاومت خواهد کرد و یا تضعیف خواهد شد.

نمودار قیمت بیت‌کوین

اگر جفت ارز BTC / USD نتواند طی دو روز آینده به بالاتر از میانگین‌های متحرک صعود کند، ممکن است شاهد افت قیمت دیگری تا 9,080 دلار باشیم.

کف‌های قیمتی مکرر تا یک سطح حمایت، ارز را تضعیف می‌کند.

اگر این سطح حمایت شکسته شود، سطح حمایت بعدی در این روند نزولی بر روی قیمت 7,451.63 دلار خواهد بود.

چنین حرکتی انگیزه‌ها را تضعیف خواهد کرد و ممکن است حرکت رو به صعود بعدی را به تأخیر بیاندازد.

با این حال، اگر افت قیمت بعدی تا 9,080 دلار با خریدی تهاجمی رو به رو شود، ممکن است بار دیگر موقعیت‌های خرید را پیشنهاد دهیم چراکه فرصت خریدی با ریسک کم را به همراه خواهد داشت.

هدف قیمتی نخست در این روند صعودی بر روی قیمت 12,000 دلار خواهد بود که بالاتر از آن احتمال ثبت مجدد رکورد قیمتی سال وجود دارد.

اما اگر گاوها نتوانند این ارز دیجیتال را به بالاتر از قیمت 12,000 دلار برسانند، ممکن است این کریپتوکارنسی برای چند روز در محدوده‌ی رنج باقی بماند.

شیب هر دو میانگین‌های متحرک مسطح است و RSI درست در زیر 50 قرار دارد، که نشان‌دهنده‌ی تعادل میان خریداران و فروشندگان است.

از این رو، دیدگاه ما در حال حاضر نسبت به این ارز دیجیتال خنثی است.

تحلیل تکنیکال جفت ارز ETH/USD :
اتریوم (ETH) در تاریخ 14 آگوست به زیر سطح حمایت بحرانی 192.945 دلار شکسته شد.

این موضوع نشانه‌ی نزول این ارز است چراکه امکان سقوط قیمت تا سطح حمایت بعدی 164 دلار را افزایش می‌دهد.

شیب هر دو میانگین‌های متحرک کاهش یافته است و RSI نزدیک به سطوح بیش فروخته شده قرار دارد که نشان می‌دهد خرس‌ها حاکمیت بازار را در دست دارند.

نمودار قیمت اتریوم

در حال حاضر، گاوها تلاش می‌کنند تا جفت ارز ETH / USD را به بالاتر از قیمت 192.945 دلار بازگردانند.

تلاش در جهت بازیابی، بر روی میانگین متحرک نمایی 20 روزه و پس از آن روی میانگین متحرک ساده 50 روزه با مقاومت روبرو خواهد شد.

اگر این کریپتوکارنسی بتواند از هر دوی این سطوح مقاومت عبور کند، این جفت ارز می‌تواند تا قیمت 320.84 دلار افزایش یابد.

ما طی چند روز آینده پرایس اکشن را زیر نظر خواهیم داشت و اگر متوجه شدیم که خریداران مجددا در حال بازگشت به بازار هستند، موقعیت خرید را پیشنهاد خواهیم داد.

تحلیل تکنیکال جفت ارز XRP/US :
ریپل (XRP) در تاریخ 14 آگوست به زیر سطح حمایت بحرانی 0.27795 دلار سقوط کرد و در تاریخ 15 آگوست به کف قیمتی جدید سال یعنی 0.225 دلار کاهش پیدا کرد، که این نشانه‌ی نزول این ارز است.

این نشان می‌دهد که گاوها در آینده حتی سطوح پایین‌تری را پیش‌بینی می‌کنند، از این رو، به صورت تهاجمی خریدی انجام نمی‌دهند.

نمودار قیمت ریپل

شیب هر دو میانگین‌های متحرک رو به کاهش است و RSI در منطقه‌ی بیش فروخته شده قرار دارد که این نشان می‌دهد خرس‌ها کاملاً حاکمیت بازار را در دست دارند.

با این حال، پس از شکست به زیر سطح اصلی، معمولاً شاهد افزایش قیمت پولبک خواهیم بود.

اگر گاوها بتوانند به سرعت قیمت این ارز دیجیتال را به بالاتر از 0.27795 دلار برسانند، نشان می‌دهد که شکست فعلی یک تله‌ی خرسی بوده و ممکن است فرصتی برای خرید باشد.

با این وجود، اگر جفت ارز XRP / USD از قیمت 0.27795 دلار کاهش یابد، احتمالاً حرکت نزولی خود را به سمت هدف قیمتی 0.19 دلار از سر خواهد گرفت.

تحلیل تکنیکال جفت ارز BCH/USD :
عدم موفقیت بیت‌کوین کش (BCH) در تاریخ 14 آگوست در شکست قیمت 345.8 دلار، فروشندگان را به خود جذب کرد و این ارز دیجیتال تا خط گردن الگوی سر و شانه (H&S) سقوط پیدا کرد که موجب فعال شدن حد ضرر پیشنهادی ما شد.

اگرچه گاوها از خط گردن دفاع کردند، اما عدم موفقیت‌شان در رساندن قیمت تا بالاتر از میانگین متحرک نمایی 20 روزه ممکن است دور دیگری از فروش را جذب کند.

اما افت بعدی تا خط گردن احتمالاً موجب شکست آن خواهد شد.

نمودار قیمت بیت‌کوین کش

اگر جفت ارز BCH / USD شکسته شود و به زیر خط گردن بسته شود (چارچوب زمانی UTC)، الگوی H&S تکمیل خواهد شد.

اگرچه هدف قیمتی این الگوی نزولی بسیار کمتر از این سطح است، اما ما نزدیک به قیمت 166.98 دلار انتظار اندکی خرید را داریم.

برخلاف فرض ما، اگر این جفت ارز بالاتر از قیمت 360 دلار شکسته شود، احتمالاً تا قیمت 428.54 دلار و بالاتر از آن تا 500 دلار افزایش خواهد یافت.

ما پیش از پیشنهاد مجدد موقعیت‌های خرید، صبر خواهیم تا این کریپتوکارنسی خود را بالاتر از قیمت 360 دلار حفظ کند.

تحلیل تکنیکال جفت ارز LTC/USD :
لایت‌کوین (LTC) در تاریخ 14 آگوست به زیر سطح حمایت بحرانی 76.7143 دلار شکسته شد.

اگرچه این ارز دیجیتال سطح 61.8 درصدی فیبوناچی اصلاحی مربوط به افزایش قیمت اخیر را حفظ کرده است، اما گاوها نتوانستند آن را به بالاتر از قیمت 76.7143 دلار بازگردانند، که این یک نشانه‌ی نزول این ارز است.

نمودار قیمت لایت‌کوین

شیب هر دو میانگین‌های متحرک رو به نزول است و RSI نزدیک به منطقه‌ی بیش فروخته شده قرار دارد، که نشان می‌دهد مسیر دارای حداقل مقاومت به صورت نزولی است.

در نتیجه‌ی افت به زیر قیمت 69.9227 دلار، جفت ارز LTC / USD می‌تواند به قیمت 58 دلار برسد.

اگر مسیر این جفت ارز از سطوح فعلی تغییر پیدا کند و بالاتر از میانگین متحرک نمایی 20 شکسته شود، دیدگاه نزولی ما باطل خواهد شد.

این اولین نشانه‌ای خواهد بود که این سطوح مجددا برای خریداران جذاب شده است.

تحلیل تکنیکال جفت ارز BCH/USD :
بایننس کوین (BNB) در روندی صعودی وارد دوره‌ی تثبیت قیمت شده است.

اگرچه این ارز دیجیتال به زیر میانگین‌های متحرک قرار دارد، اما خرس‌ها نتوانستند آن را به زیر سطح حمایت جزئی 26.202 دلار بشکنند، که این نشانه‌ای مثبت محسوب می‌شود.

این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران هنوز موقعیت‌های خود را به اتمام نرسانده‌اند.

نمودار قیمت بایننس کوین

با این حال، اگر جفت ارز BNB / USD به زیر قیمت 26.202 دلار شکسته شود، می‌تواند تا قیمت 24.1709 دلار کاهش یابد که این سطح حمایتی قدرتمند محسوب می‌شود.

اگر این سطح حمایت مانع ریزش قیمت نشود، برخی از معامله‌گران ممکن است موقعیت‌های خود را تسویه کنند.

سطح حمایت بعدی در این روند نزولی بر روی قیمت 18.3 دلار قرار دارد.
از سوی دیگر، اگر این جفت ارز از قیمت 26.202 دلار و یا از 24.1709 دلار بازگردد، می‌تواند به قیمت 32 دلار افزایش یابد.

اگر گاوها بتوانند قیمت این کریپتوکارنسی را به بالاتر از 32.5 دلار برسانند، دیدگاه ما نسبت به این ارز دیجیتال مثبت خواهد شد.

پیش از پیشنهاد هرگونه موقعیت خرید، صبر خواهیم کرد تا روند صعودی از سر گرفته شود.

تحلیل تکنیکال جفت ارز EOS/USD :
EOS در حال تثبیت قیمت در روندی نزولی است.

گاوها در تاریخ 15 آگوست در کف قیمتی تا سطح حمایت بحرانی 3.3 دلار خرید خود را انجام دادند که این یک نشانه‌ای مثبت است .

با این حال، اگر قیمت این ارز دیجیتال به سرعت به بالاتر از میانگین متحرک نمایی 20 روزه بازگردد، پیش‌بینی می‌کنیم خرس‌ها تلاش دیگری را در جهت شکست به زیر این سطح حمایت انجام دهند.

شیب رو به کاهش میانگین‌های متحرک و قرار داشتن RSI نزدیک به منطقه بیش فروخته شده نشان می‌دهد که خرس‌ها حاکمیت بازار را در دست دارند.

اگر سطح حمایت بر روی قیمت 3.3 دلار شکسته شود، این روند نزولی می‌تواند تا قیمت 2.2 دلار ادامه یابد.

نمودار قیمت EOS

برخلاف تصور ما، اگر گاوها از سطح حمایت بر روی قیمت 3.3 دلار دفاع کنند، جفت ارز EOS / USD ممکن است تا میانگین متحرک نمایی 20 روزه و بالاتر از آن تا اوج قیمتی رنج یعنی 4.8719 دلار افزایش یابد.

اگر قیمت این ارز دیجیتال شکسته شود و بالاتر از قیمت 4.8719 دلار باقی بماند، نظر ما نسبت به این کریپتوکارنسی مثبت خواهد شد چراکه نشانگر آغاز روند صعودی جدید خواهد بود.

تا آن زمان، دیدگاه ما همچنان نسبت به این ارز دیجیتال خنثی باقی می‌ماند.

تحلیل تکنیکال جفت ارز BSV/USD :
بیت‌کوین (BSV) SV در تاریخ 14 آگوست به زیر سطح حمایت 136.89 دلار شکسته شد، اما خرس‌ها نتوانستند طبق پیش‌بینی ما قیمت این کریپتوکارنسی را به زیر 107 دلار کاهش دهند.

گاوها در کف قیمتی 123.67 دلار خرید خود را انجام دادند و در تلاشند تا قیمت این ارز دیجیتال را به بالاتر از 136.89 دلار برسانند.

نمودار قیمت بیت‌کوین SV

در صورت موفقیت، جفت ارز BSV / USD ممکن است برای چند روز در محدوده‌ی رنج بین 136.89 تا 160.35 دلار باقی بماند.

شکست قیمت 160.35 دلار می‌تواند این کریپتوکارنسی را به قیمت 188.69 دلار برساند.

از سوی دیگر، اگر قیمت این ارز دیجیتال از 136.89 دلار یا از میانگین متحرک نمایی 20 روزه کاهش یابد، می‌تواند به سطح حمایت بحرانی 107 دلار برسد.

پیش از اقدام به خرید، پیشنهاد می‌کنیم معامله‌گران صبر کنند تا روند بیت‌کوین SV صعودی شود.

تحلیل تکنیکال جفت ارز XMR/USD :
ارز دیجیتال مونرو (XMR) در تاریخ 15 آگوست به زیر کانال صعودی شکسته شد و تا نزدیک به سطح حمایت بعدی در 72 دلار کاهش یافت، بنابراین موجب فعال شدن حد ضرر پیشنهادی ما در قیمت 77 دلار شد.

خط حمایت قبلی کانال در حال حاضر احتمالاً به عنوان یک سطح مقاومت عمل خواهد کرد.

نمودار قیمت مونرو

اگر گاوها نتوانند ظرف چند روز آینده مجدداً وارد کانال شوند، جفت ارز XMR / USD دوباره به قیمت 72 دلار کاهش خواهد یافت.

اگر این سطح حمایت شکسته شود، سطح حمایت بعدی در این روند نزولی بر روی قیمت 60 دلار خواهد بود.

شیب هر دو میانگین‌های متحرک شروع به کاهش کرده است و RSI نیز به منطقه‌ی منفی وارد شده است، که نشان می‌دهد خرس‌ها دارای برتری هستند.

در مقابل، اگر سطح حمایت بر روی قیمت 83 دلار حفظ شود، این جفت ارز ممکن است برای چند روز آینده در محدوده‌ی رنج باقی بماند.

در صورت صعود، شکست میانگین‌های متحرک می‌تواند قیمت این ارز دیجیتال را به 98.2939 دلار برساند.

پیش از پیشنهاد موقعیت خرید این ارز دیجیتال برای بار دیگر، منتظر شکل‌گیری وضع خریدی جدید خواهیم ماند.

تحلیل تکنیکال جفت ارز XLM/USD :
در حال حاضر استلار (XLM) به زیر سطح حمایت بحرانی بر روی قیمت 0.072545 دلار شکسته شده است.

شیب هر دو میانگین‌های متحرک رو به کاهش است و RSI در منطقه بیش فروخته شده قرار دارد که این نشان می‌دهد خرس‌ها حاکمیت بازار را در دست دارند.

اگر این کریپتوکارنسی به زیر قیمت 0.072545 دلار باقی بماند، این ارز دیجیتال روند نزولی جدیدی را آغاز خواهد که می‌تواند تا قیمت 0.05 دلار ادامه یابد.

نمودار قیمت استلار

اگر مسیر جفت ارز XLM / USD به سرعت تغییر یابد و به بالاتر از قیمت 0.072545 دلار صعود کند، نشان‌دهنده‌ی خرید در سطوح پایین‌تر خواهد بود و دیدگاه نزولی ما نامعتبر خواهد شد.

در روند نزولی، اگرچه قیمت این ارز دیجیتال ممکن است جذاب به نظر برسد، اما پیش‌بینی اینکه در کدام سطح کف قیمتی رنج شکل خواهد گرفت، دشوار است.

ما به معامله‌گران پیشنهاد می‌کنیم پیش از مثبت شدن روند این کریپتوکارنسی صبر کنند تا این افت قیمت پایان یابد.

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

قیمت واقعی بیت‌کوین به ریال و دلار در بازار
نمودار قیمت بیت‌کوین
 

از ابزار زیر می‌توانید برای تحلیل تکنیکال بیت کوین استفاده کنید:

 

 
BTCUSD chart by TradingView
 

قیمت دقیق بیت‌کوین به ریال
قیمت بیت‌کوین در حال حاضر چقدر است؟

بیت کوین در بازارها به ریال و دلار با چه مبلغی معامله می‌شود؟

به دلیل اینکه بیت کوین یک ارز با نوسان بالاست، معمولا برای تعیین قیمت بیت‌کوین،  متوسط قیمت در چندین صرافی محاسبه می‌شود.

سایت‌های زیادی هستند که قیمت بیت‌کوین را به ریال و دلار می‌توانید در آنجا مشاهده کنید. اما موضوع مهم، قیمت واقعی بیت‌کوین در بازار است که باید کاملا از آن اطلاع داشته باشید وگرنه نمایش قیمت‌هایی که صرفا با محاسبه معادل دلاری بیت‌کوین بدست می‌آید چندان دقیق نیست.

به عبارت دیگر، قیمت واقعی بیت‌کوین را باید از بازارهایی که بیت‌کوین در آن خرید و فروش می‌شود مشاهده کرد و نه قیمت‌های نمایشی آن.

چگونه قیمت واقعی بیت‌کوین را مشاهده کنیم؟
در بین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نمایش قیمت بیت‌کوین بهتر است فقط به قیمت‌های خرید و فروش در سایت localbitcoins توجه کنید، به دلیل اینکه قیمت‌های این سایت صرفا نمایشی نیست و قیمت واقعی معاملات بیت‌کوین در ایران است.

اگر با این سایت آشنایی ندارید، کافیست برای مشاهده قیمت‌ها روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

مشاهده لیست قیمت فروشندگان بیت‌کوین 

مشاهده لیست قیمت خریداران بیت‌کوین

به طور مثال تصویر زیر از صفحه لیست خریداران بیت‌کوین گرفته شده است:

قیمت خرید بیت کوین در ایران

همانطور که مشاهده می‌کنید کاربران ایرانی در این سایت با قیمت‌های مختلفی، بیت‌کوین را به ریال خریداری می‌کنند.

شما می‌توانید پس از عضویت در سایت ذکرشده، با توجه به شرایط معامله (حداقل و حداکثر خرید که زیر ستون Limits می‌بینید) با آنها وارد معامله شود.

نکته مهم این است که این قیمت‌ها دقیقا قیمت خرید و فروش در بازار است و قیمتی صرفا نمایشی نیست.

تصویر زیر نیز از صفحه لیست فروشندگان بیت‌کوین گرفته شده است:

قیمت فروش بیت کوین

 

بدست آوردن قیمت بیت‌کوین با دلار یا سایر ارزها
سایت localbitcoins یک بازار بین‌المللی خرید و فروش بیت‌کوین است، بنابراین فروشندگان و خریداران در سایت با انواع ارزها و روش‌های پرداخت کار می‌کنند.

برای بدست آوردن قیمت بیت‌کوین در ازای دلار، کافیست در صفحه اول سایت، در بخش فیلد جستجو، ارز را روی USD قرار دهید و روش‌ پرداخت موردنظرتان و همچنین کشور را انتخاب کنید.

خرید و فروش بیت کوین در سایر کشورها

 

بنابراین با این سایت به راحتی می‌توان قیمت واقعی بیت‌کوین به پوند، یورو، لیر ترکیه، درهم امارات، دلار استرالیا، دلار کانادا و سایر ارزهای جهانی را مشاهده کنید.

قیمتی که در این سایت نمایش داده می‌شود در واقع قیمت خرید و فروش بیت‌کوین توسط افراد عادی است. افرادی که تمایل به خرید و فروش بیت‌کوین دارند در این سایت آگهی خود را ارسال می‌کنند.

بهتر است فقط به آگهی‌هایی توجه کنید که فروشنده آن دارای رتبه و اعتبار بالاتر باشد (روبروی نام فروشنده، درصد اعتبار و تعداد معاملات او نوشته شده است).

ورود به سایت و مشاهده لیست قیمت فروشندگان بیت‌کوین

ورود به سایت و مشاهده لیست قیمت خریداران بیت‌کوین

 

آینده قیمت بیت‌کوین چیست؟
ما در بورسینس بطور مداوم تحلیل‌های قیمت بیت‌کوین و 9 ارز برتر دیگر در بازار ارزهای دیجیتال را منتشر می‌کنیم.

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

قیمت بیت کوین

بیت کوین (BITCOIN)
این روزها واژه ای تازه مطرح شده است به نام بیت کوین (BITCOIN) . . . .

اما واقعیت چیست ؟  . . .
در جهان در حال توسعه فناوری و ارتباطات تکنولوژی های جدیدی پا به عرصه ظهور می گذارند . اما این بار نظام مالی و بانک داری سنتی مورد هدف قرار گرفته است . ارزهای دیجیتال یا اصطلاحا ارزهای رمزپایه ارزهایی مجازی هستند که به صورت یک کد و بدون هیچ پشتوانه ای می باشند . این ارزها به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم بندی می شوند .

ارز دیجیتال یا cryptocurrency به مجموعه ی تمام این ارزها گفته می شود و بیت کوین که خود اولین ارز دیجیتال جهان است به عنوان شاخصی برای این ارزها می باشد.

بلاک چین بیت کوین
بیت کوین یک ارز رمزپایه به صورت غیر متمرکز می باشد که به صورت متن باز بر پایه ی بلاک چین قرار گرفته است. سازندگان آن ناشناس هستند و تنها با یک نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می شوند و هیچ اثری از آن ها نیست.

بیت کوین

بلاک چین از زنجیره ای از گره ها تشکیل می شود که برای تایید صلاحیت یک عمل به تایید بیشتر از پنجاه درصد گره ها نیاز دارد .

تراکنش های آن به صورت یک دفتر کل عمومی غیر متمرکز می باشد. اطلاعات با تایید شدن توسط گره ها که این روزها اصطلاحا به اسم ماینرها میشناسیم مورد تایید قرار می گیرند. ماینرها برای این کمک به تایید تراکنش ها پاداش دریافت می کنند . آن ها مقداری از بیت کوین های استخراج نشده را به عنوان پاداش دریافت می کنند. به مرور و با بالا رفتن سختی شبکه میزان پاداش تعلق گرفته نیز کاهش می یابد.

برنامه بیت کوین به صورت متن باز یا اپن سورس می باشد. این به گونه ای است که یک تیم توسعه دهنده با فعال شدن بر روی ان می تواند خصوصیات جدید و مثبتی برای رشد آن ارائه دهد . نظیر کیف پول برای سیستم عامل های مختلف و تلفن های همراه و کاهش کارمزد تراکنش ها و ……..

اما چه چیزی باعث ارزش گذاری بر روی بیت کوین می شود؟
ارزش گذاری بر روی این پول مجازی فقط و فقط اقبال بازار می باشد . این که مردم در جامعه بابت مقدار مشخصی از بیت کوین چه کالایی را حاضرند واگذار کنند و آن کالا قیمت دلاری اش بررسی می گردد و ارزش آن معادل دلار قرار می گیرد. اما این توضیح توضیحی بسیار عامیانه بود برای فهم بهتر داستان …..
در واقع بروکرها و اکسچنج هایی هستند که در ان ها شما می توانید برای خرید و فروش سفارش بگذارید . در واقع عرضه و تقاضا تعیین کننده ی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی می باشد . برای خرید بیت کوین نیز می توانید با مراجعه به اکسچنج هایی که پول فیات را به ارز دیجیتال تبدیل می کنند اقدام نمایید .

امنیت حریم خصوصی بیت کوین
یکی از مزایا و پارامترهایی که بیت کوین را جذاب نموده هست، امنیت حریم خصوصی آن می باشد . در پروتکل این کوین هیچ نهاد واسطی به صورت متمرکز وجود ندارد که بر تراکنش ها نظارت کند . هر تراکنش باید توسط ۵۱ درصد ماینرهای شبکه بلاک چین مورد تایید قرار گیرد . از این رو نه کسی می تواند حساب مالی افراد را مسدود نماید و نه آن را مصادره کند و نه بدون داشتن آدرس کیف پول یک فرد می تواند تراکنش های آن را رهگیری کند .

پلتفرم بیت کوین یک پلتفرم متن باز است . به همین دلیل هر کس بخواهد می تواند به توسعه آن کمک کند و قابلیت های جدیدی به آن اضافه کند اما کسی نمی تواند در پروتکل اصلی دخل و تصرفی داشته باشد .

هر بیت کوین به واحدهای کوچک تری تقسیم می گردد که هر واحد آن یک ساتوشی نامیده می شود . در واقع هر واحد آن معادل ۱۰۰ میلیون ساتوشی می باشد . دیگر ارزهای دیجیتال نیز بر پایه ساتوشی سنجیده می شوند .

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

بیت کوین گونه‌ای پول دیجیتال بی پشتوانه در بستر اینترنت است که هیچ دولت یا سازمانی بر تراکنش ها/تنظیم قیمت آن/اطلاعات دارندگان آن نظارت نمی کند.

بیت کوین چیست
نوعی ارز یا پول دیجیتالی است که هیچ بانک مرکزی یا نهادی پشتوانه و گرداننده‌ی آن نیست، بلکه کامپیوتر های موجود در شبکه‌ی آنند که آنرا میگردانند، بیت کوین قابل ردیابی توسط دولت ها نیست، قابل چاپ کردن و جعل کردن نیست و تنها ۲۱ میلیون عدد از آن تولید خواهد شد که تاکنون این عدد به ۱۷ میلیون رسیده است، چهارچوبی که این ارز بر روی آن سوار است بلاک چین نام دارد.

در چند سال گذشته ارزش بیت‌ کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است و در بخشی از سال 2017 قیمت هر بیت کوین آن روزها با جهشی بسیار بزرگ به 22,000 رسید و چندی پس از آن به نزدیک 3,000 دلار بازگشت و در ماه ژوئن 2019 به مرز 11,000  دلار رسید.

امروزه این ارز دیجیتال بسیار فراگیر شده و روز به روز شمار هواداران و خریداران آن بیشتر می‌شود، همچنین شرکت‌های تجاری/صنعتی نیز رو به دریافت پول بصورت بیت کوین نموده اند،‌برای نمونه می‌توان به شرکت آمریکایی StarBucks و فیس بوک اشاره کرد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:
قیمت بیت کوین مرز 10,000 دلار را شکست


این ارز دیجیتال دارای شبکه‌ای اختصاصی و ایمن است که از هزاران کامپیوتر در سراسر جهان ساخته شده.

کامپیوترهای درون این شبکه برای ثبت و تایید هر تراکنش با یکدیگر کار می‌کنند، این عملیات بصورت خودکار صورت می‌گیرد.

دستگاه‌های موجود در این شبکه که همان استخراج‌گران یا ماینر ها هستند، به ازای تلاششان، پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش بصورت بیت کوین به کیف‌پول مالک آن دستگاه ریخته می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی های بیت کوین:

عدم نیاز به احراز هویت
انتقال سریع به هر نقطه‌ از جهان
امنیت فوق العاده بالا
ارزش روز افزون قیمت


شبکه‌ی این سیستم همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیماً و بدون واسطه بین دارندگان حساب(کیف پول / والت بیت کوین) انجام شده و در پایگاه داده عمومی آن، یعنی بلاک‌چین ثبت می‌گردند.

همانگونه که بالا اشاره کردیم در گیر و دار هر تراکنش، صدها و یا هزاران کامپیوتر برای تایید یک تراکنش به کار گرفته می شوند و در ازای آن پاداشی نیز می‌گیرند به این کامپیوتر ها اصطلاحا استخراج‌گر یا به انگلیسی Miner می‌گویند.

چه کسی بیت کوین را ساخته است
 فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو(یک نام ژاپنی) بیت کوین را اختراع و در سال 2009 به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز (open source) در گیت هاب منتشر کردند.

نرم‌افزار متن باز نرم‌افزاریست که کدهایی که برای برای ساخت آن نوشته شده‌اند بصورت عمومی منتشر شده اند و هر برنامه‌نویس حرفه‌ای که مسلط به زبان‌برنامه نویسی استفاده شده در آن نرم افزار باشد می‌تواند بسادگی آنرا بخواند و به دلخواه خود تغییر دهد.
البته بیشتر نرم‌افزارهای متن‌باز صرفا به‌جهت جلب طمینان‌خاطر کاربران آن متن‌باز شده اند.
این فرد یا گروه بحران‌های مالی سال 2008 آمریکا را نتیجه‌ی نظارت های گسترده و فساد مالی در سیستم بانکی جهانی دانسته است.

و همین امر را دلیل ایجاد شور در خود برای ایجاد یک گونه از پول غیرمتمرکز و غیرقابل ردیابی در ذهن خود بیان کرده.

آنگونه که گفته می‌شود، ساتوشی ناکاموتو یک مرد ژاپنی حدودا 40 ساله است و 1 میلیون عدد بیت کوین در کیف پول خود دارد که به قیمت امروز برابر با 8.5 میلیارد دلار است!

ماینر یا استخراج‌گر بیت کوین کیست
به زبان ساده و روشن، ماینر ها افرادی هستند که کامپیوتر خود را به شبکه‌ی بیت کوین متصل می‌کنند و با نصب و بکارگیری نرم افزار مخصوص ماینینگ، به استخراج می‌پردازند.

درواقع سود این کار پاداشی است که به ازای محاسبات درون شبکه‌ای به هر کامپیوتر و به اندازه‌ی میزان سختی کار آن به مالک دستگاه داده می‌شود.

امروزه شرکت‌ها و اشخاص بسیاری پول‌های خودرا برای راه اندازی چنین سیستم‌هایی هزینه می‌کنند، و صد البته دامنه‌ی این صنعت تا ایران نیز گسترده شده.

درواقع بیت کوین ها به این شکل پدید می‌آیند و هیچ راه دیگری برای ساختن آنها وجود ندارد، البته که شما میتوانید آنرا از صرافی‌ها و اشخاص مطمئن خریداری کنید اما همان بیت کوین خریداری شده نیز، پیشتر استخراج شده و حالا در دسترس است.

اگر به استخراج علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: استخراج بیت کوین به معنای سریع و ساده چیست
جالب است بدانید تا به امروز 17 واحد از این ارز دیجیتال استخراج شده و سقف استخراج آن 21 میلیون عدد است.

زمانیکه تعداد بیت کوین های استخراج شده به این رقم برسد ماینر‌ها دیگر پاداشی دریافت نخواهند کرد.

تراکنش‌های بیت‌کوین کجا ثبت می‌شوند
در آغاز اشاره کردیم که بیت کوین بر روی بلاک چین بنا شده، تراکنش های این ارز تماما بر روی بلاک های به هم‌ پیوسته و غیرقابل دستکاری شدن در شبکه‌ی بلاک چین ثبت می‌شوند، این فناوری یک فناوری مستقل و نوعی پایگاه داده عمومی است که امکان ذخیره‌سازی داده ها بدون هیچگونه دستخوردگی در آنهارا فراهم می سازد و اطلاعات را بصورت رمزنگاری شده بر روی تمامی کامپیوتر های حاضر در شبکه پخش می کند و زمانی که تراکنشی برای ثبت موجود باشد، از تمامی کامپیوتر ها درباره صحت اطلاعات بلاک های پیشین پرس و جو کرده و درصورتی که پاسخ مثبت باشد بلاک تازه‌ای می‌سازد.

ساخته شدن یک بلاک تازه در بلاکچین به معنی ثبت یک تراکنش است.

آموزش ساخت کیف پول بیت‌کوین
شبکه‌ی بیت کوین مانند بانکی مجازیست و هر فرد برای ایجاد یک حساب کاربری باید در آن ثبت نام کند و اطلاعات حساب خود را که در سیستم بیت کوین به آن کیف پول یا به انگلیسی wallet گفته می شود را دریافت کند.

پس از دریافت اطلاعات والت خود، فرد میتواند بیت کوین دریافت کند و با آن خرید و فروش کند.

برای ثبت نام در این شبکه، در گام نخست فرد باید از وبسایت رسمی بیت کوین اقدام به دانلود اپلیکیشن و یا دانلود نرم افزار آن برای کامپیوتر کند.

پس از نصب و گذراندن مراحل ساخت کیف پول، شما دو کلید دریافت می کنید. یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی، در ادامه به توضیح این دو خواهیم پرداخت.

چرا قیمت بیت کوین نوسان دارد
این ارز هنوز نوپاست و جای رشد و افت و خیز بسیار دارد، اما دلایلی از قبیل اتفاقات دنیای بین الملل مانند تحریم و یا بالاکشیدن نرخ نفت و طلا نیز روی قیمت آن تاثیر دارند.

همچنین اعلام پذیرش/عدم پذیرش این ارز توسط سازمان ها و کشور ها میتواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد، برای نمونه چندی پیش زمانیکه در چین اعلام شد استخراج بیت کوین ممکن است در آینده‌ای نچندان دور جرم اعلام شود، قیمت آن با کاهش روبرو بود.

و یا اعلام عدم به‌رسمیت شناختن آن از سوی یک مقام رسمی دولت کره‌ی‌جنوبی با پایین رفتن قیمت آن همراه بود.

کلید عمومی یا public key چیست؟
به زبان و گویش ساده و کوتاه، این کلید دقیقا بمانند شماره شبا حساب بانکی و یا شماره کارت بانکی شما عمل می‌کند و از طریق آن میتوانید بیت کوین دریافت کنید.

اشتراک گذاری این کلید با دیگران خطری نداشته و امنیت کیف پول شمارا به خطر نخواهد انداخت.

کلید خصوصی یا private key چیست؟
کلید خصوصی در ساختار بیت‌کوین رشته‌ای از شمارگان و حروف انگلیسی است که برای خرج کردن بیت کوین های موجود در یک کیف پول به کار می‌رود.

هر کیف پول بیت‌کوین دارای یک یا چند کلید خصوصی است که بصورت اختصاصی برای همان کیف‌پول توسط شبکه‌ی بیت کوین ساخته شده است.

بدلیل اینکه کلیدخصوصی درواقع بمانند رمز دوم کارت بانکی عمل می‌کند باید آنهارا در نهایت امنیت نگهداری کرد.

این کلید هارا معمولا بر روی یک تکه کاغذ و یا درون فایلی در کامپیوتر، یک ایمیل نگهداری می‌کنند.

برخی کیف پول ها بدون نیاز به انجام هیچگونه تراکنشی به کاربران کلید خصوصی می‌دهند و برخی نیز انجام دست‌کم یک تراکنش را برای آن نیاز دانسته‌اند.

این کلید نیز دقیقا بمانند رمز کارت بانکی شماست و هیچکس جز شما و افرادیکه شخصا به آنها اجازه دسترسی به آن را داده اید نباید به آن دسترسی داشته باشند. دلیل این امر اینست که هرشخصی در هرجای دنیا با دانستن کلید خصوصی شما میتواند بیت کوین های شمارا منتقل یا خرج کند.

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

بیت کوین عملکرد

بیت کوین : معرفی بیت کوین به زبان ساده در سال 2008 شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتای مبتنی بر ریاضیات و با هدف وسیله‌ای برای مبادله الکترونیکی امن مطرح کرد. این سیستم امکان پرداخت بدون عبور از یک جایگاه مرکزی، مثل بانک یا درگاه پرداخت را فراهم می‌سازد. در این مطلب می‌توانید کلیاتی در مورد ارز دیجیتال بیت کوین، مزیت‌های آن و تفاوت‌هایش با ارزهای فیات رایج بخوانید. آخرین بروزرسانی ۲۱ تیر ۱۳۹۸ 0 201 اشتراک برای از بین بردن پیچیدگی که بیت کوین (Bitcoin) را دربرگرفته است، باید آن را به دو بخش تقسیم کنیم. از طرفی، شما توکن بیت کوین را دارید که یک قطعه از کد است که نشان دهنده مالکیت یک مفهوم دیجیتالی بوده و چیزی شبیه به IOU (پروتکلی که بانک‌ها برای اینکه نشان دهند به کسی بدهکار هستند، از آن استفاده می‌کنند) مجازی است. از طرفی دیگر، شما پروتکل بیت کوین را دارید، که یک شبکه توزیع شده است که توازن توکن بیت کوین را حفظ می‌کند. هر دوی این‌ها به عنوان “بیت کوین” معرفی می‌شوند. این سیستم امکان پرداخت بدون نیاز به یک سیستم مرکزی، مثل بانک یا درگاه پراخت را فراهم می‌سازد. توکن‌ها کاملا به صورت الکترونیکی خلق و نگهداری می‌شوند. بیت کوین ها مثل دلار و یورو چاپ شده نیستند، آنها توسط کامپیوترها و نرم افزارهای رایگان در سراسر جهان تولید می‌شوند. بیت کوین اولین نمونه از چیزی است که امروز آن را ارز رمزنگاری‌ شده می‌خوانیم ،یک کلاس دارایی در حال رشد که با تاییدی بر پایه علم رمز نگاری چند ویژگی از ارزهای سنتی را نیز در خود دارد. چه کسی Bitcoin را به وجود آورده است؟ یک توسعه دهنده نرم افزار با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو(Satoshi Nakamoto) بیت کوین را در سال 2008 به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر ریاضیات مطرح کرد. ایده این بود که یک وسیله مبادله ایجاد کند که مستقل از هرگونه جایگاه مرکزی باشد، ‌بتواند به طور الکترونیکی و در امنیت کامل منتقل شود، قابلیت اثبات را داشته باشد و در نهایت غیر قابل تغییر باشد. تا امروز کسی نمی‌داند که ساتوشی ناکاموتو واقعا چه کسی است. بیت کوین در چه مواردی با ارزهای سنتی متفاوت است؟ در صورتی که هر دو طرف تمایل داشته باشند از Bitcoin می‌توان برای پرداخت الکترونیکی و خرید کالا استفاده کرد. به این معنا که بیت کوین چیزی شبیه به دلار، یورو و یا ین قراردادی مرسوم است که به صورت دیجیتال هم مبادله می‌شود ولی با ارزهای فیات دیجیتال در این موارد متفاوت است: تمرکز زدایی (decentralization) مهم‌ترین ویژگی Bitcoin همین غیرمتمرکز بودن آن‌ است. هیچ ارگان یا سازمانی شبکه بیت کوین را کنترل نمی‌کند و توسط عده‌ای از برنامه‌نویسان داوطلب نگهداری و حفظ می‌شود و توسط یک شبکه باز و کامپیوترهای شخصی در سراسر دنیا اجرا می‌شود. بیت کوین افرادی را جذب خود می‌کند که از کنترل شدن پولشان توسط بانک‌ها و نهاد‌های دولتی ناراضی هستند. بیت کوین راه حلی برای “مشکل دوبار خرج کردن ” (Double spending) در ارزهای الکترونیکی (که به راحتی قابلیت کپی کردن ودوباره استفاده شدن را دارند) از طریق ترکیب هوشمندانه‌ای از علم رمزنگاری و انگیزه‌های اقصادی ارائه داد. در ارزهای فیات الکترونیکی، این عملکرد توسط بانک‌ها انجام می‌شود که این موضوع به آن‌ها کنترل سیستم سنتی را می‌دهد، ولی تمام معاملات در بیت کوین توسط یک شبکه باز و توزیع شده که هیچکس صاحب آن نیست، نگهداری می‌شود. عرضه محدود ( Limited supply) ارزهای فیات (دلار،یورو،ین وغیره) دارای عرضه نامحدود هستند بانک‌های مرکزی هر چقدر که بخواهند می‌توانند آن‌ها را تکثیر کنند و می‌توانند ارزش یک ارز را نسبت به بقیه ارزها دستکاری کنند و صاحبان این ارزها ( و مخصوصا شهروندهایی با در امد کم) باید این هزینه‌ها را تحمل کنند. بیت کوین، با یک الگوریتم بسیار اساسی کنترل می‌شود. تعداد کمی از بیت کوین‌های جدید هر ساعت اضافه می‌شوند و تا زمانی که تعداد آن‌ها به حداکثر 21 میلیون رسیده باشد، این روند ادامه پیدا می‌کند. این قضیه بیت کوین را به عنوان یک دارایی جذاب می‌کند، زیرا در تئوری، اگر تقاضا بالا برود و عرضه تکان نخورد و همان مقدار باقی بماند، ارزش بیتکوین افزایش می‌یابد. پست های مرتبط دستگاه‌های ماینینگ بیت کوین چقدر برق مصرف می‌کنند؟ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ تپروت (Taproot): گامی بزرگ برای توسعه بیت کوین ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ نام مستعار(Pseudonymity) در حالی که معمولا فرستندگان پرداخت‌های الکترونیکی سنتی دارای نام و شناخته شده هستند (برای تایید اهداف و مبارزه با پول شویی و سایر قوانین) ، کاربران Bitcoin در تئوری به طور نیمه ناشناس عمل می‌کنند. از آنجا که هیچ مرکز “اعتبارسنجی”وجود ندارد، کاربران برای فرستادن بیت کوین به کاربر دیگر، احتیاجی به معرفی خود ندارند. وقتی که یک درخواست معامله ارسال می‌شود، پروتکل تمام معاملات قبلی را برای اطمینان از کافی بودن بیت‌کوین‌ها و همچنین قدرت فرستنده برای ارسال  آن‌ها چک می‌کند و سیستم احتیاجی به دانستن هویت فرستنده ندارد. در عمل هر کاربر توسط کیف پول (wallet) خود نشان داده می‌شود. معاملات به وسیله تلاش می‌توانند ردیابی شوند و همچنین در صورت لزوم قانونی، روش‌های شناسایی را ارائه داده است. علاوه بر این، اکثر صرافی‌ها قبل از اجازه خرید یا فروش بیت کوین، مطابق قانون باید هویت مشتریان خود را بررسی کنند، این راه دیگری است که استفاده ازبیت کوین‌ها را می‌توان ردیابی کرد و از آنجا که شبکه واضح و شفاف است، تمام مراحل مبادلات برای همه قابل پیگیری است. در حالی که ممکن است عده‌ای از این قضیه نگران شوند، ولی این بدان معنی است که هر معامله‌ای در شبکه بیت کوین نمی‌تواند مورد استفاده دوباره قرار بگیرد. تقسیم پذیری (Divisibility) کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین ساتوشی (satoshi) نامیده می‌شود. هر صد میلیون ساتوشی یک بیت‌کوین است که به قیمت امروز، هر ساتوشی چیزی حدود یک صدم سنت(cent) می‌شود. بیت کوین قادر است تراکنش‌های بسیارریز و کوچکی را انجام دهد که پول الکترونیک سنتی نمی‌تواند.

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین چیست ؟
بیت کوین چیست ؟ راهنمای کامل رمزارز بیتکوین
بیت کوین چیست / معرفی کامل رمزارز بیتکوین به زبان ساده

بیت کوین چیست ؟ بیتکوین (Bitcoin) یک رمزارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردی مشابه پول است، اما تاکنون هیچ کشور یا دولتی بیت کوین را بعنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است. بیتکوین نخستین رمزارز نامتمرکز دنیا است، چراکه بدون هیچ نهاد مدیریتی و یا مسئول مرکزی کار میکند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها در آن، مستقیماً و بدون هیچ واسطه‌ای بین کاربران انجام میشود. برای آنکه بهتر و بیشتر بدانید که دقیقاً بیتکوین چیست ، لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

بیت کوین چیست ؟
سوالی که این روزها ذهن اکثریت جامعه را به خود معطوف کرده این است که واقعاً رمزارز بیت کوین چیست ؟

در جواب این پرسش باید گفت که ارز رمزنگاری‌شده یا رمزارز به پولی گفته می‌شود که از طریق یک الگوریتم بسیار پیچیده ریاضی و توسط رایانه‌هایی با قدرت پردازش بالا و صرف مقدار زیادی انرژی تولید می‌شوند.

میلیون‌ها کاربر رایانه‌ای که در اصطلاح استخراج‌کننده یا ماینر نامیده می‌شوند بر درستی این فرآیند نظارت دارند. به‌همین دلیل امکان جعل این پول تقریباً برابر صفر است. ارزهای رمزنگاری‌شده فقط یک سری کد رایانه‌ای هستند که ارزشی مالی را در خود نگهداری می‌کنند. پس منظور از کوین یا سکه در دنیای ارز دیجیتال، مقدار مشخصی از کد رایانه‌ای است.

رمزارز بیتکوین اولین ارز دیجیتال معرفی شده در دنیاست. این رمزارز توسط یک برنامه‌نویس با هویتی ناشناخته و با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز منتشر شد. به دلیل آنکه ارز رمزنگاری شده بر مبنای مخفی نگه داشتن هویت کاربر عمل میکند، هنوز هم با گذشت بیش از ۱۰ سال از تولد بیتکوین، هویت ناکوموتو برای علاقمندان به حوزه رمزارزها آشکار نشده است.

ازآنجاکه رمزارز بیتکوین نخستین ارز دیجیتال معرفی شده به دنیا بود، سایر رمزارزهای ایجاد شده پس از آن را آلت‌کوین (Altcoin) یا «سکه جایگزین» نامیدند. لایت‌کوین، مونرو، زی‌کش، اتریوم و صدها سکه دیگر همگی ارزهای دیجیتالی هستند که آلت‌کوین نامیده می‌شوند.

✅ مستند همه چیز درباره بیتکوین با دوبله فارسی

 

راه و روش نگهداری و استفاده از بیت کوین
اما راه و روش استفاده و خرج کردن بیت کوین چیست ؟ برای خرج کردن بیتکوین کافی است که مقدار مشخصی از آن را از کیف‌پول (wallet) خودتان به کیف‌پول فردی دیگر انتقال دهید. کیف‌پول یک ابزار نگهداری دارایی دیجیتال شخصی است که بر روی رایانه یا گوشی هوشمند شما قرار می‌گیرد.

کیف‌پول میتواند انواع مختلف و متفاوتی داشته باشد. میتوان بیت‌کوین را به‌ شکل آفلاین و به‌صورت سخت‌افزاری ذخیره کرد. در این حالت دارایی شما از گزند هکرهای احتمالی حفظ خواهد شد که به این نوع از نگهداری اصطلاحاً ذخیره سرد (Cold Storage) گفته می‎شود.

حال اگر دارایی دیجیتال شما در فضای اینترنت ذخیره شود، از اصطلاح ذخیره گرم (hot storage) برای آن استفاده میشود. این شیوه ذخیره‌سازی، دسترسی به بیت کوین یا دیگر رمزارزهای شما را از هر نقطه‌ای از سراسر دنیا امکان‌پذیر میسازد ولی در مقابل احتمال به سرقت رفتن آن توسط هکرها نیز افزایش خواهد یافت.

البته ذخیره سرد نیز معایبی به همراه دارد. اگر شما نتوانید به سخت‌افزار ذخیره‌سازی خود دسترسی داشته باشید یا مثلاً آن را به هر دلیل گم کرده یا از دست داده باشید، در بعضی از موارد، ارز دیجیتال ذخیره شده در آن برای همیشه از دسترش شما خارج خواهد شد. همچنین در مواردی حتی اگر گذرواژه کیف‎پول‌تان را از دست دهید، دسترسی به کیف‎پول و در نتیجه، موجودی آن برای همیشه از دست خواهد رفت.

یک شرکت تحقیقاتی به نام چین الیسیس فاش کرد تاکنون درحدود ۲۰% از تمامی بیتکوین‌های استخراج شده توسط ماینرها و سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف برای همیشه از دست رفته‌اند. بااین وجود، بیتکوین هنوز هم محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا باقی مانده‌است.

 

بیت کوین چیست ؟ راهنمای کامل رمزارز بیتکوین

بیتکوین چگونه عمل می‌کند؟
در گذشته پول منتشر شده توسط  هر دولتی توسط فلزات گران‌بها، به‌ویژه طلا پشتیبانی میشد. درحقیقت ارزش یک اسکناس یا سکه در یک کشور به واسطه طلای ذخیره شده در مخازن بانک مرکزی آن کشور تعیین میشد. یعنی به میزان هر اسکناس‌ مقدار مشخصی طلا به عنوان پشتوانه در نظر گرفته میشد. حال آنکه امروزه میزان پول‎های منتشر شده با میزان طلاهای ذخیره شده برابری ندارد و اعتبار دولت‎ها در جوامع بین المللی بیشتر به عنوان پشتوانه یک ارز در نظر گرفته می‌شود.

پس میتوان نتیجه گرفت اسکناس به خودی خود ارزشی ندارد و صرفاً یک تکه کاغذ است و ارزشش نه به‌خاطر خودش، بلکه به‌خاطر پشتوانه آن است. اما بیتکوین یک پول دیجیتال است که ماهیت فیزیکی ندارد و برخلاف ارزهای رایج بین‌المللی، فاقد هر نوع پشتوانه است و ارزشش تنها به خودش و میزان محبوبیتش بین مردم بستگی دارد.

برای مبادله و یا پس‌انداز رمزارز بیتکوین ، نیاز به هیچ بانکی ندارید. شما براحتی می‌توانید با بیتکوین خرید کرده و یا آن را به امید افزایش قیمت در آینده ذخیره کنید. این ارز دیجیتال همانند سکه طلا برای شما عمل خواهد کرد. بیتکوین نیز همانند یک سکه طلا به‌خاطر خودش و کمیاب بودنش ارزش دارد.

بیت کوین محدودیتی ۲۱ میلیون واحدی دارد و این بدان معناست که پس از استخراج این ۲۱ میلیون سکه، دیگر امکان استخراج بیت کوین بیشتری وجود ندارد. گفتنی است تاکنون بیش از ۱۷.۷ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.

✅ پس از استخراج آخرین بیتکوین چه اتفاقی رخ می‎دهد؟

اینکه میگوئیم رمزارز بیتکوین قابل جعل نیست یعنی چه؟ یعنی برای مبادله و خرید و فروش بیت کوین هیچکس نمیتواند چیزی مشابه یا کدهایی شبیه به آن را به کیف‌پول شما منتقل کند. فقط خود خود بیتکوین میتواند به کیف‌پول شما انتقال پیدا کند و هیچ جایگزین جعل شده و مشابهی برای آن وجود ندارد.

بگذارید با یک مثال این موضوع را برای شما کمی روشن کنیم. وقتی شما یک خودروی بنزین سوز در اختیار دارید، این خودرو تنها با استفاده از بنزین حرکت میکند، پس اگر آب ، نوشابه یا روغن درون باک آن بریزید در واقع این کار فایده‌ای ندارد. کیف‎پول بیت کوین هم دقیقاً مثل باک ماشین عمل می‌کند و چیزی به جز بیتکوین نمیتواند وارد آن شود.

 

بیت کوین چیست ؟ راهنمای کامل رمزارز بیتکوین

ارزش بیت کوین
هر رمزارز بیتکوین از واحد کوچکتری بنام ساتوشی تشکیل شده است. هر بیت کوین معادل ۱۰۰ میلیون ساتوشی است. ارزش بیتکوین هنوز ثابت نیست و روزانه تغییر کرده و نوسان دارد. برای مشاهده قیمت آنی بیتکوین در بازارهای جهانی می‌توانید به وبسایت coinmarketcap مراجعه کنید.

اشاره کردیم که بیتکوین محدودیتی ۲۱ میلیون واحدی دارد و پس از استخراج این ۲۱ میلیون سکه، دیگر امکان استخراج بیتکوین بیشتری وجود ندارد. درحال‌حاضر میلیاردها دلار بیت‌‌کوین در دنیا وجود دارد. هر روز نیز مقداری بیت‌کوین تولید و به چرخه‌ی بیتکوین‌های درگردش افزوده می‌شود تا اینکه در حدود سال ۲۰۴۰ تعداد بیت‌کوین‌های موجود در بازار به رقم ۲۱ میلیون واحد نزدیک می‌شود.

بیت کوین چیست ؟ راهنمای کامل رمزارز بیتکوین
نمودار نمایش مدت زمان لازم برای استخراج بیتکوین‌ها و میزان پاداش استخراج – روی تصویر کلیک کنید تا آن را در ابعاد بزرگتر مشاهده کنید

اما باتوجه به اینکه میزان بیتکوین‌های قابل استخراج هر ۴ سال و بعد از استخراج هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک به نصف کاهش می‌یابد لذا استخراج آخرین بیتکوین تا حدود سال ۲۱۴۰ به طول خواهد انجامید.

به زبان ساده‌تر در ۲۱۰ هزار بلاک اول، پاداشی ۵۰ بیتکوینی به ازای استخراج هر بلاک به ماینرها داده میشد. این یعنی در ۴ سال اول پیدایش این رمزارز، ۱۰٫۵ میلیون بیتکوین استخراج شده است.

۱۰،۵۰۰،۰۰۰ = ۵۰ * ۲۱۰،۰۰۰

در ۴ سال دوم و با کاهش درآمد ماینرها، برای استخراج ۲۱۰ هزار بلاک دوم، پاداشی ۲۵ بیتکوینی به ازای استخراج هر بلاک برای استخراج کنندگان این رمزارز در نظر گرفته شد و بدین ترتیب تا پایان سال هشتم ۵٫۲۵ میلیون بیتکوین دیگر نیز استخراج و مجموع بیتکوین‎های ماین شده به عدد ۱۵٫۷۵ میلیون واحد رسید.

۵،۲۵۰،۰۰۰ = ۲۵ * ۲۱۰،۰۰۰

در دوره ۴ سال سوم پیدایش بیتکوین، پاداش ماینرها برای استخراج هر بلاک برابر با ۱۲٫۵ بیتکوین در نظر گرفته شده است و در این مدت مجموعاً ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار بیتکوین استخراج میشود. در دوره بعدی این پاداش به ۶٫۲۵ واحد برای استخراج هر بلاک کاهش می یابد.

۲،۶۲۵،۰۰۰ = ۱۲٫۵ * ۲۱۰،۰۰۰

پس با این حساب تا پایان ۴ سال سوم ۱۸ میلیون و ۳۷۵ هزار بیتکوین استخراج خواهد شد ولی با توجه به آنچه که پیش از این بدان اشاره شد، کاهش مستمر پاداش ماینرها موجب میشود که استخراج آخرین بیتکوین تا سال ۲۱۴۰ ادامه یابد. . گفتنی است تاکنون بیش از ۱۷.۸ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.

۱۸،۳۷۵،۰۰۰ = ۲،۶۲۵،۰۰۰ + ۵،۲۵۰،۰۰۰ + ۱۰،۵۰۰،۰۰۰

بیت‌کوین دارای الگویی غیرمتمرکز است و هیچ فلز گران‌بهایی به‌عنوان پشتوانه ندارد. هیچ بانک مرکزی در دنیا از آن حمایت نمی‎کند و هیچ بیمه‌ای خسارت ناشی از نوسانات آن را پوشش نمی‌دهد. ارزش بیت‌کوین تنها به خودش و محبوبیتش در میان جامعه وابسته است.

شبکه بیت‌کوین توسط استخراج‌کنندگان یا همان ماینرها حفظ شده و به پیش می‌رود. شبکه‌ای گسترده از این کاربران در سراسر دنیا وجود دارد که توان پردازشی رایانه خود را در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار می‌دهند.

ماینرها در حقیقت نقش حسابرس را برای تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین ایفا می‎کنند و دفتر‌کل این ارز دیجیتال که حاوی اطلاعات هر تراکنش است را به‌روزرسانی می‌کنند. این فعالیت ماینرها بدون پاداش نخواهد بود و آنها به ازای مقدار کاری که انجام می‌دهند، از سوی این شبکه مقداری بیت‌کوین به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند.

✅ هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین چیست ؟

 

چگونه تراکنش‌های بیتکوین توسط این شبکه ثبت می‌شود؟
هر رمزارز بیتکوین دارای یک فایل کم حجم دفتر‌کل است که اطلاعات مربوط به آن و نیز تراکنش‌هایش را ثبت می‌کند. این فایل را اصطلاحاً بلاک‌چین بیتکوین می‌نامند. بلاک‌چین مربوط به هر کاربر و کیف‌پولش منحصر‌به‌فرد بوده و با بلاک‌چین‌های دیگر متفاوت است.

تمام تراکنش‌ها در یک دفترکل توزیع‌شده و غیرمتمرکز که در اختیار تمام اعضای شبکه قرار دارد، ثبت و برای همیشه در آن نگهداری می‎شود. پس به این ترتیب شبکه می‌تواند از درستی تراکنش صورت گرفته اطمینان حاصل نموده و دیگر کسی نمی‌تواند از یک رمزارز بیتکوین در دو جا استفاده کند. با این حساب جلوی کلاهبرداری و تقلب در تراکنش‎ها گرفته میشود.

بیت کوین چیست ؟ راهنمای کامل رمزارز بیتکوین
نمودار درختی تراکنش‌های انجام شده مابین چند کیف‎پول – روی تصویر کلیک کنید تا آن را در ابعاد بزرگتر مشاهده کنید

در انجام یک تراکنش بیتکوینی، مطابق تصویر فوق، شبکه نشانی یا اصصلاحاً کلید عمومی کیف‌پول فرستنده و همچنین نشانی کیف‎پول گیرنده را به همراه مبلغ تراکنش در بلاک‌چین ثبت می‌کند. پس بدین ترتیب درستی تراکنش بیت‌کوینی به شکل دیجیتال تعیین می‌شود. یعنی این تراکنش همچنان بدون درج اطلاعات حقیقی نام فرستنده و گیرنده و با حفظ حریم خصوصی کاربران ثبت خواهد شد.

با وجود اینکه سایر کاربران نمی‌توانند هویت حقیقی شما را دریابند، می‌توانند تاریخچه کیف‌پول‌ و تمام تراکنش‎های انجام شده را مشاهده کنند. این امر از این جهت سودمند است که سبب شفافیت و نیز امنیت بیشتر شبکه خواهد بود.

 

بیتکوین چگونه ایجاد می‌شود؟
تا به اینجای کار تا حدودی متوجه شدیم که بیت کوین چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورتی است. حال نوبت آن رسیده است که دریابیم بیتکوین چگونه ایجاد میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که هر کاربر معمولی یا حتی خود شما با استفاده از یک رایانه با توان پردازشی بالا و سخت‌افزار مناسب می‌توانید بیتکوین تولید کنید. رمزارز بیتکوین در فرآیندی که در اصطلاح استخراج بیتکوین (Bitcoin Mining) نامیده میشود تولید می‌گردد. افرادی که این سکه‌ها را استخراج می‌کنند نیز ماینر (miner) نامیده می‌شوند.

برای استخراج بیتکوین باید رایانه خود را برای حل مسائل پیچیده محاسباتی با الگوریتمی ویژه در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار دهید که این الگوریتم اصطلاحاً الگوریتم «گواه اثبات کار» (proof of work) نامیده میشود. هر یک از این مسائل پیچیده دارای مجموعه‌ای از جواب‌های احتمالی ۶۴ رقمی است.

البته باید دقت داشته باشید که اگر سخت‌افزار رایانه‌ای قدرتمندی ندارید و به‌تنهایی به استخراج بیتکوین می‌پردازید، احتمالاً هزینه برق‌ مصرفی‌تان از این درآمد بیشتر خواهد شد. استخراج بیت‌کوین درهنگامی‌که چند ماینر در یک گروه جمع شده و سخت‌افزارشان را در کنار هم قرار می‌دهند به صرفه‌تر خواهد بود.

جالب اینجاست که همین نیاز به سخت‌افزار قدرتمند و هزینه بالای برق یکی از مواردی است که جلوی بسیاری از تلاش‌ها برای اختلال در شبکه بیت‌‌کوین و سواستفاده از آن را گرفته و موجب حفظ امنیت شبکه میشود. گفتنی استخراج بیتکوین با پردازنده (CPU) یا کارت گرافیک (GPU) مدت‌ها است که دیگر سود چندانی ندارد و برای استخراج حرفه‌ای باید از سخت‌افزاری خاص به‌نام اسیک (ASIC) استفاده شود.

در گذشته هر ماینری قادر بود به تنهایی به استخراج بیتکوین بپردازد. اما با گذشت زمان و افرایش تعداد ماینرها، رفته رفته سختی شبکه بیت کوین افزایش یافت. سختی شبکه مقدار زمانی‌ست که یک ماینر بتواند یک بلاک را استخراج کرده و بلاک بعدی را برای فرآیند استخراج استارت بزند.

سختی شبکه طوری خود را تنظیم میکند که همواره استخراج یک بلاک بیتکوین ۱۰ دقیقه طول بکشد. پس یعنی اگر تعداد ماینرها افزایش یابد سرعت استخراج افزایش پیدا نمیکند. بلکه با افزایش سختی شبکه، پیداکردن پاسخ هر بلاک سخت‎تر میشود و بدین ترتیب مدت زمان ۱۰ دقیقه‎ای استخراج هر بلاک ثابت مانده و پاداش هر بلاک که مقدار ثابتی است و بالاتر در مورد آن صحبت کردیم به میزان کمتری بین ماینرهای بیشتری تقسیم میشود.

با افزایش سختی شبکه، عملیات ماینینگ برای افرادی که دستگاه‎های ضعیف‌تری داشتند، دشوار شده و سودآوری آنان کاهش یافت. به همین علت استخرهای ماینینگ پدیدار شدند.

بیت کوین چیست ؟ راهنمای کامل رمزارز بیتکوین

استخر استخراج (mining pool) در واقع شبکه‌ای است که ماینرها از هر نقطه دنیا درکنار هم جمع شده و توان محاسباتی سیستم خود را در آن استخر با یکدیگر به اشتراک می‎گذارند تا محاسبات را با توان بیشتری انجام داده و پاداش بیشتری دریافت کنند. هر ماینر به میزان توان محاسباتی که به اشتراک میگذارد، به همان اندازه سهمی از پاداش بلاک را دریافت میکند. پس میتوان گفت استخرهای استخراج به دلیل توانایی در حل بلاک‌های بیشتر، شانس دریافت پاداش را افزایش می‌دهند.

 

چهار دلیل اهمیت بیت کوین چیست ؟
اصلی‌ترین دلایل گرایش جامعه به استفاده از رمزارز بیتکوین به شرح زیر است:

🔶 ۱. بیت‌کوین تحت هیچ دولت یا نهادی قرار ندارد

هیچ بانک یا نهادی نمی‌تواند تراکنش‌های مالی بیت‌کوینی شما را رصد کند. هیچ مجمع قانونی و مالیاتی نمی‌تواند بر دارایی شما نظارت داشته باشد. البته این عدم نظارت می‌تواند مشکلاتی اعم از پولشویی و یا تراکنش‌های آسان مالی را برای باندهای تبهکار بین‌المللی به همراه داشته باشد. در واقع یکی از دلایل گسترش پذیرش بیت‌کوین در سال‌های گذشته، بکارگیری بیتکوین در معاملات غیرقانونی بوده است.

🔶 ۲. بیت‌کوین بانک‌ها و نهادهای واسطه را دور می‌زند

بیت‌کوین در یک شبکه همتا‌به‌همتا در نقل و انتقال است و نیازی به‌حضور بانک به‌عنوان یک واسطه انجام مبادلات وجود ندارد. همچنین کیف‌پول بیت‌کوین را نمی‌توان همانند حساب‌های بانکی مسدود یا موجودی آن را بلوکه نمود.

هیچ نهادی قادر نیست از میزان موجودی کیف‌پول کاربران اطلاع حاصل نماید. هیچ محدودیت و سقف برداشت یا واریزی برای کیف‌پول بیت‌کوین وجود ندارد. هیچ‌کس به‌جز صاحب کیف‌پول نمی‌تواند درباره مدیریت دارایی‌های موجود در آن تصمیم‌گیری کند و بی‌تردید بانک‌ها به‌هیچ عنوان از این قابلیت بیت‌کوین دل‌خوشی ندارند!

🔶 ۳. بیت‌کوین در نحوه پس‌انداز و خرج کردن دارایی مردم تحول ایجاد می‌کند

از زمان عرضه پول کاغذی تا کنون قدرت مالی دنیا همواره در اختیار بانک‌ها بوده است. بانک‌ها پول را منتشر، نگهداری و به ازای خدمات واسطه‌ از ما کارمزد دریافت میکنند.

اگر دولتی به پول بیشتری نیاز داشته باشد، اسکناس بیشتری چاپ می‌کند و یا اینکه سیاست‌های مالی متفاوتی را در پیش می‌گیرد. در این میان، برخی دولت‌ها هم بدون توجه به موافقت یا مخالفت مردم، پول بدون پشتوانه چاپ می‌کنند و در نتیجه سبب ایجاد تورم در جامعه می‌شوند. این تورم بی تردید به سود بانک‌ها و به زیان ملت خواهد بود.

بیت‌کوین با هدف پس گرفتن این قدرت و بازگرداندن توان مدیریت ثروت به مردم طراحی شده است. به جای اینکه یک تکه کاغذ ارزش داشته باشد، یک بسته کد دیجیتالی ارزشمند شمرده می‌شود. کدهایی که نه جعل میشوند و نه به خواست دولت‌ها تکثیر.

🔶 ۴. تراکنش‌های بیت‎کوینی برگشت‌ناپذیرند

شیوه‌های پراخت موجود نظیر انتقال پول به صورت کارت به کارت و یا از طریق چک، این قابلیت را دارند که از سوی بانک لغو شوند. اما تراکنش‌های صورت گرفته بیت‌کوینی برگشت ناپذیرند.

این بدان معنی است که اگر شما بیتکوین‌تان را سهواً به یک آدرس اشتباهی ارسال کنید، احتمال بازگشت موجودی شما نزدیک به صفر خواهد بود. چون ممکن است آن آدرس اصلاً وجود نداشته باشد و بیتکوین شما اصطلاحاً به سیاه چاله‌ی بیتکوین‌های گمشده رفته باشد و یا اینکه اگر بیتکوین شما به آدرسی اشتباهی منتقل شود، مالک آن کیف پول که هویتش ناشناس است، بیتکوین شما را به شما پس ندهد.

✅ ۱۱ تفاوت بیت‌کوین و اتریوم در دنیای ارزهای دیجیتال

 

اهمیت استخراج بیتکوین
تعداد تمام بیت‌کوین‌های قابل استخراج فقط ۲۱ میلیون واحد است. پس زمانیکه تمام این بیت‌کوین‌ها استخراج شد، دیگر بیت‌کوینی تولید نمی‌شود.

در مقایسه با ارزهای سنتی که به اختیار دولت‌ها مدام چاپ می‌شوند، این یک مزیت فوق‌العاده است. بانک‌های مرکزی سراسر جهان با چاپ بیش از اندازه پول باعث تورم می‌شوند. تورم کنترل نشده موجب کاهش ارزش یک ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌شود.

اما برای بیتکوین کاهش ارزش در دراز مدت معنا ندارد. هر چقدر که به جلو پیش می‌رویم، استخراج آن دشوارتر و بیتکوین نایاب تر می‌شود. حال درکنار افزایش کاربری و تقاضا از سوی مردم، ارزش بیتکوین روز به روز افزایش می‌یابد.

پیش از این اشاره کردیم که پروتکل استخراج رمزارز بیتکوین به گونه‌ای طراحی شده است که با گذشت زمان، استخراج آن مشکل‌تر شده و تولید بیت‌کوین کاهش می‌یابد. لذا از آنجایی که درصورت وجود تقاضا، کاهش سرعت استخراج بیتکوین باعث افزایش قیمت آن می‌شود، ماینرها ضرر نخواهند کرد بلکه سود و در نتیجه انگیزه‌شان برای ادامه کار بیشتر خواهد شد.

تعداد زیادی از بیتکوین‌ها هم به دلیل گم‎شدن و یا عدم دسترسی به کیف‎پول دیگر قابل استفاده نیستند. بنابراین تعداد بیت‌کوین‌هایی که قابل استفاده خواهند بود، از ۲۱ میلیون واحد خیلی کمتر است.

بیت کوین چیست ؟ راهنمای کامل رمزارز بیتکوین

 

آیا تراکنش‌های بیتکوین به‌صورت ناشناس انجام می‌شود؟
بسیاری می‌گویند که بیت‌کوین رمزارزی است که در استفاده از آن، هویت شما کاملاً ناشناس باقی می‎ماند. مشکل این جاست که بیت‌کوین به آن اندازه‌ که گفته می‌شود واقعاً پنهان‌کار نیست. درست است که در تراکنش‌های بیتکوینی نام و نشان حقیقی شما در دفترکل ثبت نمیشود اما این به آن معنا نیست که نمی‌توان رد تراکنش‌های انجام شده را به سمت شما دنبال کرد.

تراکنش‌های رمزارزی به نوعی با اطلاعات مستعار ثبت و انجام می‌گیرند. از همین رو نمی‌توان آدرس یک حساب رمزارزی را مستقیماً به شخص حقیقی دارنده حساب رهگیری کرد. اما اگر اطلاعات هویت واقعی شما به آدرس‌ کیف‌پول‌تان پیوند خورده باشد، آنگاه تراکنش‌ها به سمت هویت حقیقی شما قابل پیگیری خواهد بود.

در این میان رمزارزهایی نظیر مونرو، ورج و زی‌کش، با تمرکز بر روی حفظ حریم خصوصی کاربران، تلاش میکنند تا هویت واقعی اشخاص را در انجام تراکنش های رمزارزی بیش‌ازپیش پنهان نمایند.

بیت کوین چیست ؟ راهنمای کامل رمزارز بیتکوین

 

تا زمانیکه کیف‎پول رمزارزی شما با اطلاعات واقعی‌تان در ارتباط نباشد، شما تماماً ناشناس هستید. اما به‌محض اینکه ارزهای دیجیتال خود را از کیف پولتان به یک صرافی انتقال دهید که از اطلاعات واقعی شما استفاده می‌کند، ناشناس بودن خود را به خطر انداخته‌اید.

در روزهای اول تولد بیت کوین، بسیاری از افراد از نحوه عملکرد بیت کوین خبر نداشتند، به همین دلیل تصویر می‌کردند که بیت کوین راه‌حلی نهایی برای انجام تراکنش‌هایی کاملاً ناشناس است. از این‌جهت بسیاری از تراکنش‌های غیرقانونی به‌وسیله بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر صورت می‌گرفتند و همچنان هم صورت می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۵ شخصی به نام راس اولبریک برای راه‎اندازی بازار سیاه آنلاینی به‌نام جاده ابریشم حکم حبس ابد گرفت. مشتریان در این بازار سیاه می‌توانستند هر نوع کالای غیر‌قانونی از مواد مخدر گرفته تا سلاح گرم و سرد را از طریق ارز‌هایی مانند بیت‌کوین خریدوفروش کنند. در سال ۲۰۱۳ راس اولبریک که برای مدت‌ها مورد پیگیرد قرار گرفته بود توسط FBI دستگیر شد.

  • mediac1400 mediac1400
  • ۰
  • ۰

#از_تسنیم_بپرسید: بیت کوین چیست؟ ماینینگ در ایران یعنی چه؟
سودآوری عجیب بیت‌کوین با استفاده از برق ارزان و بعضاً رایگان، موجب شده تا جمعی از تولیدکنندگان نیز کار را تعطیل کرده و به‌سراغ استخراج بیت‌کوین بروند؛ اما آیا این فرایند قانونی است؟
۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ #از_تسنیم_بپرسید نظرات 
#از_تسنیم_بپرسید: بیت کوین چیست؟ ماینینگ در ایران یعنی چه؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ تولید ارزهای مجازی در کشور، کسب‌وکاری است که از چند ماه قبل در شهرهای مختلف رونق یافته و موجب شده تا جمع زیادی از جوانان با هدف کسب سود سراغ این فعالیت بروند.

اشتیاق برای استخراج بیت‌کوین درحالی بین گروه‌های مختلف مردم زیاد است که بانک مرکزی رسماً اعلام کرده: به‌کارگیری بیت‌کوین و ارزهای مجازی دیگر در تمام مراکز پولی و مالی ممنوع است.

البته ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با تسنیم، اعلام کرد: طرحی برای قانونمند کردن این موضوع با استفاده از نظرات دستگاه‌های مربوطه از جمله بانک مرکزی، وزارت نیرو، سازمان بورس و... آماده و در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد ولی هنوز در هیئت دولت مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی افزود: قانونی برای فعالیت ماینینگ در کشور نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه هم‌اکنون توسط عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد.

گستردگی فعالیت بیت‌کوین در کشور موجب واکنش وزارت نیرو نیز شده است چراکه این فعالیت، برق بسیار زیادی مصرف می‌کند که موجب افزایش چشم‌گیر برق مصرفی در کشور شده است.

ضمن آنکه علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به گسترش استخراج بیت‌کوین در ایران واکنش نشان داده و گفته است: این اقدام خلاف قانون است چراکه استخراج بیت‌کوین برق زیادی مصرف می‌کند.

در این گزارش به پرسش مخاطبان تسنیم که پرسیده‌اند بیت‌کوین چیست و فرایند استخراج بیت‌کوین در ایران چگونه است، پاسخ داده‌ایم.

* بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین یکی از مهمترین ارزهای مجازی در سطح دنیاست که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد؛ بیت‌کوین یک شبکه غیرمتمرکز است و نهاد یا مسئول خاصی وجود ندارد که تراکنش‌ها را تأیید کند یا ناظر شبکه باشد و این نقش حفظ امنیت و پایدار نگه‌داشتن شبکه بیت‌کوین را ماینرها به‌عهده دارند. هرچقدر تعداد ماینرها بیشتر شود، امنیت و پایداری شبکه بیت‌کوین و از طرف دیگر، سختی استخراج بیت‌کوین افزایش می‌یابد.

بیت‌کوین در حقیقت یک کد یا رمز کامپیوتری است که با محاسبات سنگین و زمان‌بر ریاضی به دست می‌آید. قیمت فعلی هر واحد بیت‌کوین در ژوئیه سال 2019 حدود 11 هزار دلار معادل حدود 140 میلیون تومان است.

سودآوری تولید ارز مجازی به‌حدی وسوسه‌کننده است که تعداد زیادی از واحدهای تولیدی، تولید را کنار گذاشته و درحال تولید رمز ارز هستند.

* ماینر کیست؟

تولید بیت‌کوین نیاز به دستگاه‌های کامپیوتری به‌نام ماینر و صرف زمان و برق بسیار زیادی دارد. این دستگاه‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنند.

برخی تصور می‌کنند استخراج بیت‌کوین هزینه‌ای ندارد یا اینکه بسیار ساده و راحت انجام می‌شود. با وجودی که در استخراج بیت‌کوین به‌صورت مستقیم مبلغی بابت خرید بیت‌کوین خرج نمی‌شود ولی استخراج‌کننده پول زیادی را صرف خرید ماینرها (تجهیرات استخراج بیت‌کوین) می‌کند.

استخراج‌کنندگان که به آنها ماینر می‌گویند با استخراج بیت‌کوین، مقداری بیت‌کوین به‌دست می‌آورند و می‌توانند آن را بفروشند و پول رایج کشورشان را دریافت کنند.

ماینرها یا استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال، کنار سود بسیار خوبی که به جیب می‌زنند وظیفه حیاتی سرپا نگه‌داشتن شبکه ارز دیجیتال در بازار ارز دیجیتال را نیز به‌عهده دارند.

بنابراین، در حالت کلی؛ ماینرها، ارز دیجیتال را خریداری نمی‌کنند یا اینکه آن را از شخص دیگری به‌دست نمی‌آورند، بلکه با صرف هزینه و انرژی بسیار زیادی آنها را تولید می‌کنند.

ماینرها یا استخراج‌کنندگان بیت‌کوین علاوه بر پاداش 12.5 بیت‌کوین که به‌ازای استخراج یک بلاک به‌دست می‌آید، به‌خاطر تأیید تراکنش‌ها و الحاق آنها به بلاک‌‌چین، بیت‌کوین دریافت می‌کنند، در واقع کارمزدی که کاربران بیت‌کوین برای تراکنش‌ها در نظر می‌‌گیرند، به جیب ماینرها می‌رود.

بنابراین وظیفه ماینرها تأیید تراکنش انجام‌گرفته قبلی در بستر بلاک‌چین بیت‌کوین است. این قانون یا فرایند توسط خالق بیت‌کوین ایجاد شده و هم‌اکنون هم اجرا می‌شود.

تأیید تراکنشی که توسط ماینرها صورت می‌گیرد، مانع «دوباره خرج‌شدن بیت‌کوین» می‌شود.

نکته: معنی دوباره خرج‌شدن بیت‌کوین این است که کاربری که دارنده بیت‌کوین است، دوباره بیت‌کوین را خرج کند، در حقیقت زمانی که شما به فروشگاهی مراجعه می‌کنید، و برای خرید پولی را خرج می‌کنید، دیگر صاحب آن پول خرج‌شده نیستید.

گفتنی است؛ در زمینه ارزهای دیجیتال، جمعاً تعداد 21 میلیون بیت‌کوین می‌تواند ماین شود که بیش از 17.7 میلیون از آن استخراج شده است.

به‌غیر از بلاک اولیه بیت‌کوین به‌نام (genesis block) که توسط سازنده بیت‌کوین به نام (ساتوشی ناکاموتو) ایجاد شده است، بقیه بیت‌کوین‌ها توسط ماینرها تولید شده‌اند.

به‌دلیل اینکه کلیه تراکنش‌های بیت‌کوین در کلیه بلاک‌چین‌های توزیع‌شده در سطح دنیا وارد شده است، کسی نمی‌تواند بیت‌کوین را جعل کند. از نظر تئوری، اگر کسی بخواهد یک تغییر غیرمجاز در تراکنش‌های بیت‌کوین ایجاد کند، باید بلاک‌چین موجود روی هزاران کامپیوترها و دستگاه‌های متصل به شبکه بیت‌کوین را که در سرتاسر دنیا پراکنده هستند تغییر دهد.

فرآیند استخراج ارز دیجیتال تماماً درباره زمان و توان به‌اشتراک‌ گذاشته‌شده با دفتر کل دیجیتال بلاک‌چین است؛ یعنی دقیقاً جایی که تأیید تراکنش‌های ارز دیجیتال در شبکه اتفاق می‌افتد و استخراج خدمات دفترداری را با کمک سخت‌افزارهای کامپیوتری برای شبکه ارز دیجیتال فراهم می‌کند.

* استخراج بیت‌کوین چیست و چه‌هزینه‌هایی دارد؟

استخراج فرآیندی است که برق زیادی مصرف می‌کند، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین باید مطمئن باشند که می‌توانند از پس هزینه‌های آن مانند هزینه انرژی و سخت‌افزار بربیایند.

برای شروع فرآیند استخراج، یک استخراج‌کننده باید یک سیستم سخت‌افزار قدرتمند تهیه کند که شامل کارت گرافیک اختصاصی یا تراشه پردازش گرافیکی (GPU)، مدار مجتمع با کاربرد خاص و یا ای‌سیک (ASIC)، ابزار خنک‌کننده مناسب برای نرم‌افزار، اتصال همیشگی به اینترنت، بسته نرم‌افزاری استخراج ارز دیجیتال می‌شود، همچنین ماینر باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته و در یک استخر استخراج نیز عضو باشد.

* نحوه کار ماینینگ به‌چه‌صورت است؟

هنگامی که فردی تراکنشی انجام می‌دهد، آن تراکنش وارد شبکه می‌شود و برای آنکه تراکنش تأیید شود و در بلاک بلاک‌چین جای گیرد مراحل زیادی رخ می‌دهد. ماینر که یک نوع نود در شبکه است تراکنش‌هایی را که به شبکه ارسال می‌شوند جمع‌آوری می‌کند و سعی در سازماندهی و تأیید آنها دارد.

نود ماینر در واقع مسئول آن است که تراکنش‌ها را دریافت و تأیید کند و پس از تأیید آنها را به حافظه بلاک‌چین و در نهایت آن تراکنش‌ها را به بلاکی که در حال حاضر چندین تراکنش در آن جای دارد اضافه کند. ماینر تا جایی تراکنش‌ها را اضافه می‌کند که ظرفیت بلاک پر شده و به‌سراغ بلاک بعدی می‌رود.

* هزینه تولید بیت‌کوین در ایران چقدر است؟

منتقدان تولید بیت‌کوین در ایران معتقدند: کنار سودآوری این طرح نباید از هزینه‌های بسیار زیادی که تولید هر واحد بیت‌کوین در کشور دارد، غافل شد چراکه برای ایجاد واحدهای ارز مجازی بیت‌کوین، برق زیادی مصرف می‌شود که موجب افزایش بی‌سابقه مصرف برق کشور و فشارهای سنگین بر شبکه‌های برق شده است. طبق اعلام سخنگوی شرکت برق «مصرف برق کشور در همین ماه 7 درصد افزایش یافته است».

مهمتر اینکه برق مصرفی برای تولید ارزهای مجازی، در برخی از مناطق رایگان تأمین می‌شود.

همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی وزارت نیرو در همین ارتباط گفته است: معدنکاران بیت‌کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌‌ای بهره می‌برند و حتی از مراکزی هم که برق را رایگان می‌گیرند سوء استفاده می‌کنند.

وزارت نیرو قصد دارد تعرفه‌ای خاص برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یابد و فشار بر شبکه‌های برق کم شود.

گفتنی است؛ تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه 24 خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به‌مدت 24 سال.

یارانه هر کیلووات برق 5000 ریال است یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین حدود 350 میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یا حدود 2700 دلار.

بیت‌کوین 11770 دلار در ایران در روزهای اخیر معامله شد که 38 درصد در همین ماه و بیش از 200 درصد به‌صورت سالانه افزایش داشت، بر این اساس استخراج هر واحد بیت‌کوین 8300 دلار یا به‌عبارتی 108میلیون تومان در ایران درآمد دارد.

  • mediac1400 mediac1400