بیت کوین

قیمت لحظه ای و آنی بیت کوین

بیت کوین

قیمت لحظه ای و آنی بیت کوین

  • ۰
  • ۰

بیت کوین گونه‌ای پول دیجیتال بی پشتوانه در بستر اینترنت است که هیچ دولت یا سازمانی بر تراکنش ها/تنظیم قیمت آن/اطلاعات دارندگان آن نظارت نمی کند.

بیت کوین چیست
نوعی ارز یا پول دیجیتالی است که هیچ بانک مرکزی یا نهادی پشتوانه و گرداننده‌ی آن نیست، بلکه کامپیوتر های موجود در شبکه‌ی آنند که آنرا میگردانند، بیت کوین قابل ردیابی توسط دولت ها نیست، قابل چاپ کردن و جعل کردن نیست و تنها ۲۱ میلیون عدد از آن تولید خواهد شد که تاکنون این عدد به ۱۷ میلیون رسیده است، چهارچوبی که این ارز بر روی آن سوار است بلاک چین نام دارد.

در چند سال گذشته ارزش بیت‌ کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است و در بخشی از سال 2017 قیمت هر بیت کوین آن روزها با جهشی بسیار بزرگ به 22,000 رسید و چندی پس از آن به نزدیک 3,000 دلار بازگشت و در ماه ژوئن 2019 به مرز 11,000  دلار رسید.

امروزه این ارز دیجیتال بسیار فراگیر شده و روز به روز شمار هواداران و خریداران آن بیشتر می‌شود، همچنین شرکت‌های تجاری/صنعتی نیز رو به دریافت پول بصورت بیت کوین نموده اند،‌برای نمونه می‌توان به شرکت آمریکایی StarBucks و فیس بوک اشاره کرد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:
قیمت بیت کوین مرز 10,000 دلار را شکست


این ارز دیجیتال دارای شبکه‌ای اختصاصی و ایمن است که از هزاران کامپیوتر در سراسر جهان ساخته شده.

کامپیوترهای درون این شبکه برای ثبت و تایید هر تراکنش با یکدیگر کار می‌کنند، این عملیات بصورت خودکار صورت می‌گیرد.

دستگاه‌های موجود در این شبکه که همان استخراج‌گران یا ماینر ها هستند، به ازای تلاششان، پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش بصورت بیت کوین به کیف‌پول مالک آن دستگاه ریخته می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی های بیت کوین:

عدم نیاز به احراز هویت
انتقال سریع به هر نقطه‌ از جهان
امنیت فوق العاده بالا
ارزش روز افزون قیمت


شبکه‌ی این سیستم همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیماً و بدون واسطه بین دارندگان حساب(کیف پول / والت بیت کوین) انجام شده و در پایگاه داده عمومی آن، یعنی بلاک‌چین ثبت می‌گردند.

همانگونه که بالا اشاره کردیم در گیر و دار هر تراکنش، صدها و یا هزاران کامپیوتر برای تایید یک تراکنش به کار گرفته می شوند و در ازای آن پاداشی نیز می‌گیرند به این کامپیوتر ها اصطلاحا استخراج‌گر یا به انگلیسی Miner می‌گویند.

چه کسی بیت کوین را ساخته است
 فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو(یک نام ژاپنی) بیت کوین را اختراع و در سال 2009 به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز (open source) در گیت هاب منتشر کردند.

نرم‌افزار متن باز نرم‌افزاریست که کدهایی که برای برای ساخت آن نوشته شده‌اند بصورت عمومی منتشر شده اند و هر برنامه‌نویس حرفه‌ای که مسلط به زبان‌برنامه نویسی استفاده شده در آن نرم افزار باشد می‌تواند بسادگی آنرا بخواند و به دلخواه خود تغییر دهد.
البته بیشتر نرم‌افزارهای متن‌باز صرفا به‌جهت جلب طمینان‌خاطر کاربران آن متن‌باز شده اند.
این فرد یا گروه بحران‌های مالی سال 2008 آمریکا را نتیجه‌ی نظارت های گسترده و فساد مالی در سیستم بانکی جهانی دانسته است.

و همین امر را دلیل ایجاد شور در خود برای ایجاد یک گونه از پول غیرمتمرکز و غیرقابل ردیابی در ذهن خود بیان کرده.

آنگونه که گفته می‌شود، ساتوشی ناکاموتو یک مرد ژاپنی حدودا 40 ساله است و 1 میلیون عدد بیت کوین در کیف پول خود دارد که به قیمت امروز برابر با 8.5 میلیارد دلار است!

ماینر یا استخراج‌گر بیت کوین کیست
به زبان ساده و روشن، ماینر ها افرادی هستند که کامپیوتر خود را به شبکه‌ی بیت کوین متصل می‌کنند و با نصب و بکارگیری نرم افزار مخصوص ماینینگ، به استخراج می‌پردازند.

درواقع سود این کار پاداشی است که به ازای محاسبات درون شبکه‌ای به هر کامپیوتر و به اندازه‌ی میزان سختی کار آن به مالک دستگاه داده می‌شود.

امروزه شرکت‌ها و اشخاص بسیاری پول‌های خودرا برای راه اندازی چنین سیستم‌هایی هزینه می‌کنند، و صد البته دامنه‌ی این صنعت تا ایران نیز گسترده شده.

درواقع بیت کوین ها به این شکل پدید می‌آیند و هیچ راه دیگری برای ساختن آنها وجود ندارد، البته که شما میتوانید آنرا از صرافی‌ها و اشخاص مطمئن خریداری کنید اما همان بیت کوین خریداری شده نیز، پیشتر استخراج شده و حالا در دسترس است.

اگر به استخراج علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: استخراج بیت کوین به معنای سریع و ساده چیست
جالب است بدانید تا به امروز 17 واحد از این ارز دیجیتال استخراج شده و سقف استخراج آن 21 میلیون عدد است.

زمانیکه تعداد بیت کوین های استخراج شده به این رقم برسد ماینر‌ها دیگر پاداشی دریافت نخواهند کرد.

تراکنش‌های بیت‌کوین کجا ثبت می‌شوند
در آغاز اشاره کردیم که بیت کوین بر روی بلاک چین بنا شده، تراکنش های این ارز تماما بر روی بلاک های به هم‌ پیوسته و غیرقابل دستکاری شدن در شبکه‌ی بلاک چین ثبت می‌شوند، این فناوری یک فناوری مستقل و نوعی پایگاه داده عمومی است که امکان ذخیره‌سازی داده ها بدون هیچگونه دستخوردگی در آنهارا فراهم می سازد و اطلاعات را بصورت رمزنگاری شده بر روی تمامی کامپیوتر های حاضر در شبکه پخش می کند و زمانی که تراکنشی برای ثبت موجود باشد، از تمامی کامپیوتر ها درباره صحت اطلاعات بلاک های پیشین پرس و جو کرده و درصورتی که پاسخ مثبت باشد بلاک تازه‌ای می‌سازد.

ساخته شدن یک بلاک تازه در بلاکچین به معنی ثبت یک تراکنش است.

آموزش ساخت کیف پول بیت‌کوین
شبکه‌ی بیت کوین مانند بانکی مجازیست و هر فرد برای ایجاد یک حساب کاربری باید در آن ثبت نام کند و اطلاعات حساب خود را که در سیستم بیت کوین به آن کیف پول یا به انگلیسی wallet گفته می شود را دریافت کند.

پس از دریافت اطلاعات والت خود، فرد میتواند بیت کوین دریافت کند و با آن خرید و فروش کند.

برای ثبت نام در این شبکه، در گام نخست فرد باید از وبسایت رسمی بیت کوین اقدام به دانلود اپلیکیشن و یا دانلود نرم افزار آن برای کامپیوتر کند.

پس از نصب و گذراندن مراحل ساخت کیف پول، شما دو کلید دریافت می کنید. یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی، در ادامه به توضیح این دو خواهیم پرداخت.

چرا قیمت بیت کوین نوسان دارد
این ارز هنوز نوپاست و جای رشد و افت و خیز بسیار دارد، اما دلایلی از قبیل اتفاقات دنیای بین الملل مانند تحریم و یا بالاکشیدن نرخ نفت و طلا نیز روی قیمت آن تاثیر دارند.

همچنین اعلام پذیرش/عدم پذیرش این ارز توسط سازمان ها و کشور ها میتواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد، برای نمونه چندی پیش زمانیکه در چین اعلام شد استخراج بیت کوین ممکن است در آینده‌ای نچندان دور جرم اعلام شود، قیمت آن با کاهش روبرو بود.

و یا اعلام عدم به‌رسمیت شناختن آن از سوی یک مقام رسمی دولت کره‌ی‌جنوبی با پایین رفتن قیمت آن همراه بود.

کلید عمومی یا public key چیست؟
به زبان و گویش ساده و کوتاه، این کلید دقیقا بمانند شماره شبا حساب بانکی و یا شماره کارت بانکی شما عمل می‌کند و از طریق آن میتوانید بیت کوین دریافت کنید.

اشتراک گذاری این کلید با دیگران خطری نداشته و امنیت کیف پول شمارا به خطر نخواهد انداخت.

کلید خصوصی یا private key چیست؟
کلید خصوصی در ساختار بیت‌کوین رشته‌ای از شمارگان و حروف انگلیسی است که برای خرج کردن بیت کوین های موجود در یک کیف پول به کار می‌رود.

هر کیف پول بیت‌کوین دارای یک یا چند کلید خصوصی است که بصورت اختصاصی برای همان کیف‌پول توسط شبکه‌ی بیت کوین ساخته شده است.

بدلیل اینکه کلیدخصوصی درواقع بمانند رمز دوم کارت بانکی عمل می‌کند باید آنهارا در نهایت امنیت نگهداری کرد.

این کلید هارا معمولا بر روی یک تکه کاغذ و یا درون فایلی در کامپیوتر، یک ایمیل نگهداری می‌کنند.

برخی کیف پول ها بدون نیاز به انجام هیچگونه تراکنشی به کاربران کلید خصوصی می‌دهند و برخی نیز انجام دست‌کم یک تراکنش را برای آن نیاز دانسته‌اند.

این کلید نیز دقیقا بمانند رمز کارت بانکی شماست و هیچکس جز شما و افرادیکه شخصا به آنها اجازه دسترسی به آن را داده اید نباید به آن دسترسی داشته باشند. دلیل این امر اینست که هرشخصی در هرجای دنیا با دانستن کلید خصوصی شما میتواند بیت کوین های شمارا منتقل یا خرج کند.

  • ۹۸/۰۵/۲۲
  • mediac1400 mediac1400

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی